Život fotografa Andrého Villerse se skládal z obrazů jiných

Fotografie Andrého Villerse se prodávají ve světoznámých muzeích, jejich autora ale málokdo zná. Česká režisérka žijící ve Francii Markéta Tomanová o něm před dvěma lety natočila film. Za Villersův Život v obrazech získala mimo jiné cenu pro nejlepší umělecký dokument roku na festivalu v Melbourne. Tento týden snímek promítla i ve Francouzském institutu v Praze.

Video Události v kultuře
video

Dokument představuje fotografa Andrého Villerse

Modelem mu stál Picasso, Miró, Dalí nebo Aznavour. Známým jako oni se ale nestal. „Nikdy nedosáhl takové popularity jako třeba jeho jiní kolegové. Nemohl se pohybovat, protože v dětství prodělal těžkou tuberkulózu kostí. Nikdy necestoval, ale nikdy se sám ani nepropagoval,“ říká o Villersovi Markéta Tomanová.

Znala se s ním od dětství. „Můj otec se s ním setkal už v šedesátých letech a v roce 1969 mu uspořádal jeho první výstavu v zahraničí. Později, když jsem vystudovala film v Paříži, jsem za ním přišla, jestli bych o něm mohla natočit film,“ vysvětlila.

Fotografování pomohlo Villersovi překonat těžkou nemoc. První fotoaparát mu koupil Pablo Picasso – a nejen tím mu změnil život. Náhodné setkání ze začátku padesátých let se změnilo v přátelství a přátelství ve společnou práci na sérii koláží a dekupáží.

Přesto André Viller zůstal po celý život ve stínu svých černobílých portrétů světoznámých osobností. Zemřel minulý rok na jaře. Dokument Markéty Tomanové zůstává zatím jediným dokumentem o jeho tvorbě.