Recenze: Brilantní La La Land je film, který tančí a plní sny

„All talking, all singing, all dancing“, volal roku 1929 slogan z plakátů prvního plně ozvučeného muzikálu The Broadway Melody, který byl rovněž prvním zvukovým filmem, jenž získal Oscara. „All talking, all singing, all dancing – all dreaming“, mohl by hlásat plakát k romantickému muzikálu La La Land, který v kouzelném retro stylu vítězně tančí multiplexy a filmovými cenami.

Talentovaný režisér Damien Chazelle potvrzuje, že jeho skvělý Whiplash nebyl před dvěma roky jen šťastná náhoda, ale že bude dál natáčet originální pocty jazzu, okouzlovat filmové diváky a sbírat prestižní filmové ceny. La La Land je biják, který byste měli vidět a užít si ho!

Noční světla nikdy neusínajícího města andělů se mihotavě odrážejí ve vlnách, které omývají molo, na němž se mužně zjihlý a citově vykostěný milovník free jazzu a geniální klavírista Sebastian právě pouští do dalšího songu, protože jen slovy své pocity už nedokáže vyjádřit: „Město hvězd, možná že záříš jen pro mě. Možná tu právě začíná něco zázračného, anebo je to jen sen, který se nikdy nesplní?“

Klávesy se mazlí s leitmotivem, který se nocí příslibů mihne kolem starého kina Rialto, kde právě hrají něco s Fredem Astairem, nebo snad Casablancu či Rebela bez příčiny, a proklouzne vedle nenápadného vchodu do kultovního Van Beeka, kde by chtěl Sebastian jednou vzkřísit zašlou slávu jazzového klubu, ale zatím tu slavnou historii valcují samba a tapas. A pak tenhle nápěv vzlétne ke svahům Beverly Hills, kde se prolne s písní, kterou zpívá prodavačka Mia z bistra naproti studiu MGM, unaveně pobíhající mezi konkursy na béčkové televizní seriály, protože sní o tom, že se jednou stane herečkou a napíše si roli, která bude stejně úžasná jako ona. Tihle dva o sebe nečekaně a neplánovaně začali zakopávat tak často, až je vcelku logicky napadlo, že to třeba něco znamená.

Kdy se vám něco takového naposled podařilo? A to (tak jako oni) ani nemusíte šplhat až pod kopuli Griffith Observatory, kde se na magickou chvíli opravdu vznesou a vám to bude připadat úplně normální. Takové neskutečné věci se v hollywoodských muzikálech stávají, a my je proto máme rádi. Již úvodní gradující muzikálová sekvence vás zvedne ze sedadel a slíbí, že tady bude na co se dívat. A taky že ano!

Muzikál pořád žije

Sebastianův svět je laděný do černobílé klaviatury, Mia ho má vybarvený pastelovými odstíny Technicoloru. On má rád jamující jazzmany, ona miluje filmy MGM, francouzskou novou vlnu a Grace Kellyovou. Ale dohromady jim to úžasně pasuje, neboť Ryan Gosling (Drive, Sázka na nejistotu) a Emma Stoneová (Amazing Spider-Man, Birdman), bez nichž by tenhle film nebyl, už spolu něco odtrénovali (Bláznivá, zatracená láska) a oběma Chazellovo lahůdkové, muzikálové aranžmá sedne jako šité na míru. Chemie mezi nimi burácí na plné pecky a jakkoli jejich hudební, pěvecké a taneční muzikálové výstupy nedosahují náročnosti a preciznosti Gena Kellyho, jsou vždy odvedeny na dobré úrovni, zjevně podložené tvrdým tréninkem. Ale hlavně jsou to srdcovky překypující emocemi.

Damien Chazelle tu podle svého obyčejného scénáře natočil již druhý neobyčejný film a u toho dalšího to nebude mít vůbec snadné, protože nic než feel good movie hitovku od něj nikdo čekat nebude. Symbolické cameo v La La Landu svěřil i hvězdě Whiplashe J.K. Simmonsovi, téměř bezchybně propojil oldschoolový Hollywood a současnou love story a vytvořil jeden z hitů této muzikálové a filmové sezony.

Skvělý snímek není ukotven ani v mainstreamu, ani v undergroundu, ale v něčem, co souvisí s prvotním okouzlením filmem, v něčem, co tady už bylo a teď je nám to vzrušujícím způsobem připomenuto. Režie je suverénní a elegantní, má jasnou vizi, šarm a cit pro vizuál, který se nebojí ani v sofistikovaných scénách dlouhých záběrů, neobvyklých rakursů, práce s detailem a nečekaně realistického, emotivně silného a inteligentně natočeného závěru, který není prvoplánově happyendový.

Reportáž: La La Land tančí do kin (zdroj: ČT24)

La La Land, to je spousta energie a emocí, téměř dokonale zvládnuté řemeslo a poselství, které hladí po duši. Říká nám, že každý sen je splnitelný, i když cesta k němu může být komplikovaná, že za velký sen je třeba zaplatit velkou cenu a že někde v davu může být někdo, kdo je tu jen pro nás. Tak ho nepřehlédněte, až na něj narazíte! Stejně jako tuhle pecku, v níž muzikál, drama a romance mixují příběh o americkém snu, zakomponovaném do notové osnovy a tanečních kroků. A připijte si tím opojným koktejlem na to, že muzikál pořád žije, a také všem bláznům a snílkům, bez nichž by tento svět byl méně barevný a zajímavý.