Do cen Magnesia Litera se vrací publicistika

K sedmi kategoriím literárních cen Magnesia Litera přibude cena za publicistiku. V soutěži byla již dříve, pořadatelé ale od jejího udílení odstoupili a soustředili se více na propagaci původní české prózy. Knihy do 16. ročníku Litery je možné přihlašovat do 20. ledna, vítězné tituly budou oznámeny 4. dubna.

Kategorie Litera za publicistiku byla součástí cen již v letech 2007 až 2009. „V roce 2010 byla zrušena v rámci více změn – zrušila se ještě Litera za přínos české literatuře, zvýhodnila se próza šesti nominacemi a omezily se kategorie, z nichž vzejde absolutní vítěz,“ připomněl Pavel Mandys z občanského sdružení Litera. V letošním ročníku se pořadatelé rozhodli dát publicistice opět samostatný prostor.

„Přišlo nám, že oddělení publicistiky od naučné literatury má smysl a že publicistické žánry v kategorii Litera za literaturu faktu byly upozaděny ve prospěch náročnějších odborných prací.“

Pavel Mandys

Knihy do soutěže mohou přihlašovat nakladatelé, ale i další fyzické a právnické osoby. Cílem je upozornit na kvalitní literaturu, což se daří, vítězné tituly zaznamenávají nárůst prodeje.

Magnesia Litera je také jednou z nejštědřeji honorovaných literárních cen – hlavní ocenění je dotované částkou 200 tisíc korun. Kniha roku je vybírána napříč kategoriemi, v nichž vítěze vybírají odborné poroty. Loňským vítězným titulem se stal čtenářsky náročný román Daniely Hodrové Točité věty.