Recenze: Louskáček nemá dobré vánoční sny, pokud se mu nezdá o dětech

S počátkem adventu zaplaví jeviště divadel po celém světě nespočet verzí Louskáčka, klasického pohádkového baletu Petra Iljiče Čajkovského. Slavné představení je pro mnohé symbolem Vánoc a svátky si bez něj ani nedovedou představit. Jedna nová inscenace s názvem Louskáček - vánoční sen měla premiéru v pondělí 5. prosince v divadle Hybernia.

Zdroj: Divadlo Hybernia Autor: Marek Mališ

Baletní večer, v němž tančí nejen mladí studenti konzervatoří, ale i ty nejmenší děti, je určen především jejich vrstevníkům. Ty výpravné představení s největší pravděpodobností okouzlí. A pokud na něj nebudou mít příliš kritické měřítko jejich rodiče, může se inscenace, v níž se představí profesionálové i amatéři, líbit i jim.

Libreto stojí na původním pohádkovém příběhu E. T. A. Hoffmanna. Vypráví o holčičce Kláře, která dostane kouzelný vánoční dárek - louskáček na ořechy. Ten se v její fantazii promění v krásného prince. Spolu pak přemůžou zlého Myšího krále, putují do princova království a zase zpět. Choreografie (Veronika Iblová, Jiří Pokorný), která vychází z klasické verze Maria Petipy, je hodně zjednodušená a přizpůsobená možnostem mladých tanečníků.

Představení dětí pro děti nelze hodnotit běžnýma kritickýma očima. Jejich výkony jsou i přes spoustu nedokonalostí roztomile bezprostřední. Scénu zaplaví radost, dětem září oči a vy jim pak odpustíte i to, že občas některé šibalsky mrkne do hlediště na rodiče či známé, další dvě o sebe zaškobrtnou a třetímu uklouzne nožka na baletizolu, jímž je potaženo jeviště.

Louskáček - vánoční sen (Divadlo Hybernia)
Zdroj: Divadlo Hybernia
Autor: Marek Mališ

Jako dobromyslný strýček Drosselmeyer, průvodce dějem prvního jednání, se představil Viktor Svidró, sólista Pražského komorního baletu a stálý host Laterny magiky. Další role pak ztvárnili členové baletu plzeňského Divadla J. K. Tyla, studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, Baletu Praha Junior, Tanečního centra Praha a baletní školy First International Ballet School, která představení spolupořádá.

Otázkou zůstává volba protagonistů ústředního páru Kláry (Rosa Maria Pace, sólistka Bohemia Baletu) a Louskáčka (Leonardo Velletri, první sólista Baletu Florencie). Dokonalá klasická forma a bezchybné provedení by v případě hlavních hostů podobného večera měly být samozřejmostí. Tato dvojice ale neprokázala ani sehranost, ani přílišnou taneční vyspělost. Projev obou sólistů zůstal bohužel spíš na úrovni školních tanečníků.

Ať tak či tak, děti, kterých byl plný sál, rozhodně neměří to, co se děje na scéně, stejným metrem jako odborná taneční obec. A soudě dle jejich reakcí to pro ně i přes všechny nedotaženosti byl večer plný pohádkové vánoční atmosféry, barev a kouzel.