V garážích se poslouchal čas

Praha - S dobrovolníky a metronomy připravil Orchestr Berg reprízu svého projektu TimINg, jehož součástí je skladba pro stovku metronomů Poeme symphonique od Györgyho Ligetiho. Koncert pro osm tanečníků, sto metronomů, dva sólisty a orchestr se uskuteční 18. a 19. září na Nové scéně Národního divadla v Praze. Happeningy se stovkou metronomů proběhly 2. září na Piazzettě Nové scény a 11. září v historických garážích Českého rozhlasu.

„Ligetiho koncept Poeme symphonique vyžaduje spuštění všech metronomů najednou, což v rámci happeningů sami nezvládneme. Proto potřebujeme pomoc dobrovolníků, kteří mají chuť přidat se k nám,“ za orchestr informovala Eva Kesslová. Jména dárců i dobrovolníků jsou zaznamenána v programové brožuře.

Projekt TimINg měl premiéru loni 9. května. Některé metronomy zapůjčily i známé osobnosti jako operní pěvkyně Soňa Červená nebo herci Miroslav Táborský a Ondřej Havelka.

„Posloucháte dvacet minut skladbu, která není skladbou, posloucháte rytmus, posloucháte čas,“ přiblížila akci v podzemních garážích Českého rozhlasu Kateřina Svatoňová, jedna z dobrovolnic.

Reportáž Pavly Sedliské (zdroj: ČT24)

Ve skladbě začínají metronomy tikat všechny najednou, postupně ale odpadávají, až ustane i ten poslední. Když Ligeti skladbu v roce 1963 poprvé uvedl, posluchače tím šokoval, někteří dokonce provolávali, že jde o skandál. „Název TimINg asociuje hru s časem a načasováním. Vyvstává otázka: jakou rychlostí pro člověka plyne čas?“ uvedl dramaturg Lukáš Trpišovský. Taneční choreografie je sestavená na základě vzpomínek tanečníků na dětství. Choreografii vytvořili členové souboru DekkaDancers.

Od roku 1962, kdy Ligeti skladbu vytvořil, v tuzemsku nikdo nenashromáždil 100, natož 130 metronomů. Happening v garáži se tak zapíše do české Guinessovy knihy rekordů a podle Orchestru Berg aspiruje na zápis i do té světové.

Ve své 12. sezoně Orchestr Berg na osmi koncertech představí celkem sedm světových a devět českých premiér. Orchestr Berg si při vzniku dal závazek uplatňovat méně běžnou dramaturgii a propagovat méně známé tituly z oblasti „mimo hlavní proud“. Jeho členové se také angažují v komorní a sólové hře. Orchestr založil v roce 1995 dirigent Peter Vrábel, který je dodnes jeho uměleckým vedoucím.