Rasismem proti rasismu. Muzeum v Paříži překračuje „color line“

Tvorbu afroamerických umělců vedle rasistických karikatur a obrazů, které je urážely, pověsilo pařížské Muzeum na nábřeží Branly (Musée du quai Branly). Kurátoři tak chtěli upozornit i v souvislosti s americkými prezidentskými volbami, že nejen v Americe se stále ještě nepodařilo smazat takzvanou „color line“. Ta také dala výstavě název.

Video Události v kultuře
video

Pařížská výstava představuje afroamerické umění

Pomyslná hranice mezi bílými a černými nezmizela ani s koncem otroctví. Afroameričtí výtvarníci a sochaři se tak desetiletí vyrovnávají s tím, že jsou pro svět někdy jen směšnou karikaturou. Tak Afroameričany zpodobňuje i část expozice. „Jsou zde obrazy, které by nemohly být vystaveny ve Spojených státech. Například karikatury hudebních nahrávek jsou víceméně rasistické,“ upozornil kurátor.   

Francie ale před problémem oči zavírat nechce – kurátoři výstavou navíc reagují na současné problémy. Ať už jde o případy zabití lidí černé pleti americkými policisty, nebo o výroky budoucího amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Uměním proti rasismu

Od někdejších posměšných karikatur přechází instalace k samotné afroamerické tvorbě. Ta odráží otroctví, chudobu a stále silnou nerovnost ve společnosti. Dominantní jsou malby Aarona Douglase plné hry světla a stínu. „Úkolem těchto umělců bylo především vytvořit obraz černých lidí odlišný od těch, které nabízely rasistické kresby a stereotypy,“ podotkl kurátor. 

Nechybí ani současná tvorba – i ta se opírá o americkou politiku. Představuje pro srovnání například zobrazení prezidenta Baracka Obamy na titulních stranách předních časopisů.

„Obama je prezident, který se zapíše do dějin. Ovšem ani jemu se nepodařilo vymýtit rasistické smýšlení řady Američanů.“

Daniel Soutif

kurátor

Alespoň návštěvníci pařížského muzea mohou „color line“ překročit do konce prosince.