Francouzská sídla králů nepatří jen historii a patině. Mohou i provokovat

Z ulice až do aristokratických kruhů. Francouzský umělec ZEVS vytvořil neobvyklou výstavu přímo v prostorách pařížského zámku Vincennes, kde se snažil propojit moderní umění s historií. Kontroverzní výstava má své fanoušky, ale i odpůrce.

Video Události v kultuře
video

Od královského sídla k moderní galerii

Obývali ho francouzští králové, dokud si Ludvík čtrnáctý nevybral za sídlo Versailles. Později se stal zámek Vincennes na jihovýchodě Paříže vězením. Aktuálně se monument proměnil pod rukama odvážného umělce v galerii plnou moderních kousků.

„Najednou se objeví možnost ho rozsvítit, dát sem neony, nainstalovat díla… Není to elektrošok, ale forma probuzení,“ říká sám Aguirre Schwarz.

Devětatřicetiletý umělec si říká ZEVS - nikoliv ovšem podle boha. Stejně byl označen vlak, který ho kdysi málem zabil, když u kolejí tvořil graffiti. V zámku mu ale o tradiční pouliční umění nešlo. Snažil se propojit moderní prvky s klasikou - v sochách, obrazech i fotografiích.

Zeus nabízí například moderní pojetí da Vinciho Poslední večeře. Zajímavý je i jeho automat - symbol konzumní společnosti. Uvnitř jsou podšálky a na každém portrét někoho, kdo byl v minulosti popraven gilotinou.

Ne každý má ale pro tuto formu umění pochopení. „Nemyslím, že to sem patří. Vytrhává vás to z možnosti ponořit se do historie. Táhne vás to zpátky do moderní doby,“ říká návštěvnice z Kanady Pauline Chomyszynová.

I tak ale kontroverzní výstava návštěvníky láká. ZEVS chtěl zámek v očích veřejnosti zviditelnit a udělat z něj oblíbenější památku. Výstava na zámku Vincennes potrvá až do konce ledna příštího roku.