Praha – Tisková konference Larse von Triera, která se loni postarala o skandál v Cannes, a kurz italštiny se staly inspirací pro znělku 9. Fresh Film Festu. Z náhodné kombinace zvuku a obrazu vznikla ukázka manipulace, jež je také hlavním tématem letošního ročníku mezinárodního festivalu, zaměřeného na debutovou a studentskou tvorbu. Koná se v Praze od 29. srpna do 2. září.
Fresh Film Fest manipuluje. Extraordinary, surprising, powerful
„Máme pocit, že je třeba zdůraznit, že ať televizní zprávy nebo filmy, neustále je tu někdo, kdo nás manipuluje, kdo v nás chce vyvolat nějaké emoce, názory,“ objasnil výběr letošního tématu dramaturg přehlídky Michal Hogenauer. „V sekci Manipulace představujeme několik snímků, které se na téma dívají z různého úhlu pohledu.“
Promítat se bude například dokument WikiLeaks: Secrets & Lies od Patricka Forbese mapující vývoj událostí spojených s osobností Juliana Assange nebo snímek režiséra Gerta de Graaffa Myslící moře. „Toto dílo si pohrává s konceptem toho, co je filmová iluze či realita, propojuje svět samotné tvorby filmu a divákova vnímaní,“ doplnil Michal Hogenauer. Představí se také filmy britského dokumentaristy a průkopníka stylu docudrama Petera Watkinse včetně oscarového snímku The War Game. Součástí tematického programu budou i snímky Funny Games a jeho autoremake Funny Games USA od Michaela Hanekeho.
- The War Game (1965, režie: Peter Watkins) zdroj: FFF
- Funny Games (1997, režie: Michael Haneke) zdroj: FFF
Z tuzemské tvorby k manipulaci přispěje dokument I am fishhead (režie: Misha Votruba a Václav Dejcmar) anebo v rámci doprovodného programu speciál Co všechno chcete vědět o seriálu 30 případů majora Zemana a báli jste se na to zeptat. „Jedním z principů Freshe je i prezentovat českou kinematografii. K tomu slouží nesoutěžní sekce Fresh Czech, snažíme se v ní prezentovat nejen studentské filmy, ale i celovečerní, které byly v distribuci a třeba zapadly,“ dodal Hogenauer.
Nesoutěžní sekce Bright Future se zaměří na první či druhé celovečerní filmy, které již získaly ocenění a uznání na řadě zahraničních festivalů – k nejzajímavějším letos patří australský „vražedný“ thriller Snowtown a britské drama Electrick Children. Dva z uváděných snímků půjdou i do české kinodistribuce – hned 30. srpna kontroverzní srbský Klip a švédské drama Avalon režiséra Axela Peterséna.
Z opět nesoutěžní sekce Break Rules, představující experimentální filmy od zkušených tvůrců, stojí podle festivalu za zhlédnutí například dokument PressPausePlay o smyslu tvorby v digitální době nebo italské mystery drama The Legend of Kaspar Hauser. Diváci se zálibou ve fantaskních a krvavějších filmech mohou ponocovat u akčního film The Raid: Redemption, válečného snímku Rebellion nebo seriálu Black Mirror. Mimo sekce bude promítnut temný psychologický thriller Deadly Maria, debut režiséra Toma Tykwera.
- I am fishead (2011, režie: Misha Votruba, Václav Dejčmar) zdroj: FFF
- Snowtown (2012, režie: Justin Kurzel) zdroj: FFF
Celkem festival promítne v soutěži i mimo ni na 130 filmů. „Naší snahou je vybírat svěží, neotřelé, zajímavé filmy, které nejsou jinde k vidění. Snímky, které provokují, inspirují k zamyšlení i diskusím, které se vymykají běžné produkci,“ uvedla k programu festivalová ředitelka Radka Weiserová.
Do soutěžní sekce Fresh Generation prvních a druhých celovečerních filmů se podařilo získat například americkou existenciální komedii Black Pond, atmosférický snímek o mládí Pavilon nebo oceňované německé drama Bojovnice, které do českých kin přijde letos 25. října.
Do mezinárodní soutěže Konfrontace hraných a dokumentárních studentských filmů bylo vybráno 18 snímků, které vznikly v produkci evropských, australských, asijských a latinskoamerických filmových škol v roce 2011 a 2012. Sekci Theatre Optique, mezinárodní soutěž studentské animované a experimentální tvorby, tvoří letos 20 snímků používajících rozličné techniky animace jako tradiční kreslená animace, 3D animace, pixilace, papírková technika, kombinace hraného a animovaného filmu.
Devátý ročník zahájí psychologické drama Bestie, zatím poslední snímek dánského režiséra Christoffera Boeho, který byl před dvěma lety členem poroty Fresh Film Festu. „Je to film o páru, v němž žena zničehonic začne podvádět svého přítele, ten to zjistí a začne na to fyzicky reagovat. Všechny zvířecí pudy v nich začnou ožívat,“ přiblížil snímek o temných stránkách lásky Hogenauer. Festival zakončí americká bizarní komedie Wrong režiséra Quentina Dupieuxe o skupině lidí, kteří unášejí psy, aby si jich jejich majitelé více vážili.
Fresh Film Fest se od 29. srpna do 2. září koná na několika místech v Praze: v kině Světozor, Kině 35 – Francouzském institutu, FAMU, Studiu Béla – Maďarském institutu a také pod širým nebem v Riegrových sadech, kam bude vstup volný. Hlavním mediálním partnerem festivalu je Česká televize.