Beton už ne. Architektura má být měkká a teplá, říká Kengo Kuma

Autor olympijského stadionu pro letní hry v Tokiu v roce 2020 vystavuje v Praze. V Galerii Jaroslava Fragnera představuje své projekty věhlasný japonský architekt Kengo Kuma. Světová odborná špička ho obdivuje především za velmi moderní použití tradičních asijských stavebních materiálů. Výhradně přírodní má být také pavilon navržený pro Prahu, který by mohl sloužit Národní galerii.

Architekt Kengo Kuma
Zdroj: Galerie Jaroslava Fragnera

Zahájení výstavy předcházela přednáška, na které japonského architekta přivítala beznadějně vyprodaná Betlémská kaple. Úspěšný tvůrce se ve střední Evropě představuje vůbec poprvé. „Politicky, ekonomicky a kulturně je střední Evropa stále důležitější. Jsem nadšený, že mohu vystavovat právě tady,“ uvedl architekt Kengo Kuma.

Materiál se musí přizpůsobit tělu

Název výstavy zní Woven aneb tkaná architektura. „Ukazujeme jeho nejdůležitější projekty. Ukazujeme také jeho významné pavilony, protože on postavil ve světě asi třicet pavilonů, což je velice zajímavá experimentální architektura. Ale gros tvoří sedmnáct modelů, což jsou práce z poslední doby,“ říká ředitel galerie Dan Merta.

Video Události v kultuře
video

Kengo Kuma: Beton je příliš těžký a pevný

Kengo Kuma stavěl v japonských i čínských městech, ale také v Paříži, Marseille nebo v Granadě. Ceněný je hlavně za využívání tradičních japonských přírodních materiálů. Dvacáté století označuje jako éru betonu. „Materiály používané v architektuře budou stále lehčí, měkčí a teplejší. Beton byl příliš těžký a pevný pro lidské tělo. Tělo není pevné, je měkké a teplé. A tomu se materiály musí přizpůsobit,“ říká Kuma.

Výhradně přírodní bude také pavilon navržený pro Prahu

Přírodní materiály dominují také návrhu tokijského olympijského stadionu pro letní hry pořádané v japonské metropoli za čtyři roky. Výhradně přírodní bude také pavilon navržený pro Prahu, který má stát v centru města nedaleko jedné z budov Národní galerie. „Uvažuje se o Šternberském paláci, kam by mohla být přesunuta sbírka asijského umění. Věříme, že to bude od příštího roku,“ uvedl Dan Merta.

Větší Kumovu realizaci, než je plánovaný pavilon, si v hlavním městě dokáže v budoucnu představit architekt Ladislav Lábus. „Myslí na lehkost, teplý charakter, příjemnost, neustále stavbu srovnává s lidským tělem. V tom si myslím, že by Praze prospělo, kdyby se trochu toho lidského měřítka dostalo do těch staveb, co se tady staví,“ uvažuje Ladislav Lábus.

Výstava architekta Kenga Kumy bude v pražské Galerii Jaroslava Fragnera otevřena do druhé poloviny listopadu.