Bronzová Dívka s řasami (1924) od Otty Gutfreunda

V novém světě. Ostrava mapuje počátky české moderny

Ostravský Dům umění se ocitl V novém světě. Stejnojmenná výstava mapuje deset let české výtvarné moderny od roku 1917. Práce Josefa Čapka, Emila Filly, Toyen nebo Václava Špály zasazeny v souvislostech vyprávějí příběh o počátcích a vývoji podstatné etapy českých výtvarných dějin.

Galerie výtvarného umění v Ostravě se zaměřila na modernu z období první československé republiky. Expozice s podtitulem Podmínky modernity 1917 až 1927 nabídne díla 54 autorů, což je v historii galerie zřejmě nejvyšší počet autorů v rámci jedné výstavy. Potrvá do 8. ledna a podle pořadatelů jde o první takovýto ucelený soubor v Česku.

Rozsáhlá expozice dává do souvislosti autory jako Josef Čapek, Emil Filla, Otto Gutfreund, Adolf Hoffmeister, Rudolf Kremlička, Josef Šíma, Václav Špála, Jindřich Štyrský, Karel Teige, Toyen nebo Jan Zrzavý. Výstava začíná a končí u Čapka a Filly, aby kurátoři ukázali, jak se tvorba klíčových autorů za deset let změnila. Autorem koncepce je Karel Srp.

Sváry zření, Černá slunce

Současná výstava navazuje na dva předchozí výstavní počiny moravské galerie, která opakovaně mapuje české moderní umění v jeho počátku. Expozice Sváry zření s podtitulem Fazety modernity představila díla vzniklá na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Další výstava, Černá slunce aneb Odvrácená strana modernity, pak sledovala období od roku 1927 až do konce druhé světové války.

Video Události v kultuře
video

Ostrava mapuje počátky české moderny

„Nyní tedy uvádíme třetí výstavu, která zaplňuje dosud nezmapovaný prostor,“ řekl ředitel galerie Jiří Jůza. Díla pocházejí ze sbírek ostravské galerie, soukromých sbírek nebo z Národní galerie v Praze. Ta do Ostravy poslala zhruba ze 240 vystavených děl 50 obrazů a deset kreseb.

„Hodnota vystavených exponátů se pohybuje ve stovkách milionů. Z uměleckého hlediska je jejich cena ale nevyčíslitelná,“ uvedl ředitel. Tomu podle něj odpovídají také bezpečnostní opatření.