Když zvuk vypadá jako světlo. Ašot Haas chce diváka naladit

Jak vypadá zvuk a jak se dá zachytit světlo? Rezonanci zvuku přenesenou do svítících objektů ukazuje výstava slovenského výtvarníka Ašota Haase. Křivky, které zvuk znázorňují, daly vzniknout reliéfům z optického plexiskla. Výstava Resonance of Sound potrvá v pražské galerii Dvorak Sec Contemporary do 18. října.

Umělce láká nový pohled na moderní technologie a jejich využití ve výtvarném umění. Experimentuje s různými technologiemi a materiály, které tvaruje do abstraktní a geometrické podoby. Jeho tvorba je charakteristická minimalistickou formou, podstatná je pro umělce role diváka, který se sám může zapojit do přeměny samotného díla.

Divák vstupuje do díla

Na výstavě se rozhodl propojit světy dvou fyzikálních veličin, světla a zvuku. „Je tu možnost míchání barev díky ovladači, se kterým si divák může pohrávat. V podstatě je to interaktivní dílo. Divák se zapojuje do charakteru samotného díla,“ říká Haas. Návštěvníci výstavy si dále mohou zkusit, jak se laser mění ve zvuk tím, že mu člověk vstoupí do cesty.

Video Události v kultuře
video

Umělec přetváří zvuk do světelných objektů

Všechna vystavená díla vznikla podobnou technologií: za použití optického plexiskla, vibrují zvukem a zároveň jsou světelnými objekty. Haas tak navazuje na své předchozí optické vize. Jeho tvorba je na hranici designu, sochařství a sklářského výtvarnictví.

„S tou základní myšlenkou jsem začal pracovat, různě ji ovlivňovat svými kódy. Zapojil jsem do toho softwary, takže výsledek není nic náhodného ani ruční kresba. Jde o záznam, který já různě šponuji a ovlivňuji. Do základního daného kódu dodávám přesné geometrické struktury, a tím do výsledku vnáším svůj odkaz, svoji odpověď,“ popisuje výtvarník.

Je potřeba se navzájem naladit

Podle galeristky Olgy Trčkové je Haas součástí generace tvůrců a umělců, kteří vyrůstali online a neustále měli kolem sebe nové technologie. Výstava Resonance of Sounds se podle Trčkové zabývá výzkumem vztahu mezi filozofií, technologiemi, neurovědou a přírodou.

„V dnešní době je podstatné si povídat. Vést mezinárodní dialog a pochopit navzájem tóninu toho druhého. Bez znalosti frekvence toho druhého neumíme fungovat, a abychom zůstali lidmi, je potřeba se na ni navzájem naladit,“ říká autor děl.

Ašot Haas se narodil v roce 1981 v Moskvě. V Bratislavě vystudoval střední uměleckou školu i Vysokou školu výtvarných umění, kde prošel několika ateliéry designu a sochařství. Dvorak Sec Contemporary letos Haasova díla představil na veletrhu umění Start v Londýně spolu s díly Václava Ciglera, Michala Motyčky, Jiřího Černického a Krištofa Kintery.