Sloní muž není nestvůra - je to lidská bytost

David Lynch, výrazný představitel současné kinematografie, se proslavil především díky dvěma skandálním snímkům Modrý samet (1986) a Zběsilost v srdci (1990). Mimořádnou pozornost publika však vzbudil už svým druhým filmem z roku 1980 Sloní muž. Zachytil v něm podle autentických materiálů tragický osud vážně nemocného člověka, fyzicky deformovaného Angličana Johna Merricka. Film sledujte v pondělí 2. července v rámci cyklu Velikáni filmu od 22:00 na ČT2.

Lékař Londýnské nemocnice Sir Frederick Treves našel tohoto nešťastníka mezi pouťovými atrakcemi a pomohl mu najít cestu k vlastní identitě. Takzvaný Sloní muž se projevil jako inteligentní a citlivá bytost, žijící s děsivým handicapem. Podle pamětí doktora Trevese The Elephant Man and Other Reminiscence (Sloní muž a jiné vzpomínky) napsali Christopher De Vore a Erick Bergren scénař filmu.

Melancholický příběh se odehrává v prostředí viktoriánské Anglie. Podání akcentuje tajuplnou bizarnost dobových londýnských ulic a dílen, kde se upocení muži lopotí u záhadných strojů, jejichž pára zahaluje temná zákoutí. Často nenápadné kulisy vytvářejí krásné a velice přesné obrazové kompozice. Zdánlivě realistické vyprávění je ozvláštněno mystickým prologem a epilogem v působivé snové poloze.

Ukázka z filmu Sloní muž (zdroj: ČT24)

Stěžejním prvkem zůstává prezentace titulního hrdiny, při níž divák prochází podobným procesem jako lidé okolo Sloního muže. Lynch se podle vlastních slov snažil dosáhnout toho, aby se diváci sblížili s nestvůrou natolik, že zmizí nestvůra a objeví se člověk.

Provokativní, kontroverzní, iracionální

Pozoruhodný výkon v titulní roli předvedl John Hurt, který ve velmi sugestivní masce vytváří křehkou a podmanivou hereckou kreaci. Lékaře Trevese ztvárnil obdivuhodný Anthony Hopkins, ve filmu dále hrají John Gielgud, Anne Bancroftová a další známí herci. Snímek získal řadu prestižních filmových cen a byl nominován celkem na osm Oscarů.

Režisér a scenárista David Keith Lynch je hluboce ovlivněn expresionismem a surrealismem. Tvoří díla provokativní, kontroverzní a těžko stravitelná s iracionální stavbou děje, v nichž se odráží jeho vztah k malířství a které se zabývají převážně temnou stránkou lidské psychiky.

První krátkometrážní snímky natočil již během studia malířství. Práci na svém celovečerním debutu, osobitém snímku Mazací hlava, zahájil při studiu na čerstvě otevřeném Centru pro pokročilá filmová studia při Americkém filmovém institutu (AFI). Respekt širokého publika získal až dramatem Sloní muž.

Po neúspěšném sci-fi snímku Duna, inspirovaném románem Franka Herberta, se mezi přední autory filmové postmoderny zařadil umělecky nekompromisním snímkem Modrý samet. Od roku 1989 se věnoval práci na kultovním seriálu Městečko Twin Peaks.

O posledních dnech hlavní hrdinky série pak vypráví další Lynchův snímek s názvem Twin Peaks: Fire Walk With Me, který ale už nedosáhl takového ohlasu. V následujících letech Lynch natočil snímky Lost Highway, překvapivě „obyčejný“ Příběh Alvina Straighta, slavný Mulholland Drive anebo děsivý Inland Empire.

David Lynch dále působí jako filmový producent (spoluzaložil produkční společnost Picture Factory), hudební skladatel, textař, fotograf, malíř a výtvarník. Z manželství s Margaret Reaveyovou má dceru Jennifer, která se též věnuje režii a je autorkou knihy Tajný deník Laury Palmerové – zápisníku postavy, jejíž smrtí začíná Městečko Twin Peaks.

Vydáno pod