Veletrh v Basileji vyložil nadměrný náklad umění

Světový veletrh současného umění ve švýcarské Basileji pojal instalaci letošního ročníku doslova ve velkém – hlavní výstava s názvem Unlimited, tedy bez hranic, pracuje s prostorem a velikostí. Autoři rozměrných děl si pohrávají i s politickými tématy.

Video Události v kultuře
video

Veletrh umění v Basileji je unlimited

Obrovské haly basilejského veletrhu zaplnila obrovská díla. Například několikametrové video tváře amerického multimediálního umělce Tonyho Ourslera. Vystavující tvůrci se nebojí ani politických témat. Čínský aktivista Aj Wej-wej tu postavil svůj Bílý dům – chrám na skleněných koulích, v nichž se jeho sloupy a dekorace odráží.

Zaujala i interaktivní instalace s projektory a systémem na rozpoznávání obličejů, která má být odkazem na kauzu Edwarda Snowdena, který před třemi lety zveřejnil kompromitující údaje o aktivitách amerických rozvědek. „Jde o pochopení, že orwellovská myšlenka sledování a dozoru není dnes science fiction, ale realita,“ vysvětlil autor díla Rafael Lozano-Hemmer. 

S nadměrným nákladem současného umění se návštěvníci mohou v Basileji seznámit do neděle. Téměř devadesát vystavených objektů je na prodej. Do běžného obývacího pokoje by se nevešly, zájemci o koupi jsou velcí sběratelé nebo světové galerie. V posledních letech ceny současného umění rostly. Hodnota všech děl na veletrhu v Basileji přesahovala dvě miliardy dolarů.