Oscarový Once boduje i jako muzikál. A ne jednou

New York - Americké divadelní ceny Tony ovládl sladkobolný muzikál Once o vztahu irského muzikanta a české imigrantky. Adaptace stejnojmenného filmu proměnila osm z 11 nominací, včetně ceny pro nejlepší muzikál. Za hudbu, za niž Glen Hansard a Markéta Irglová získali Oscara, si ale sošku neodnesl žádnou, protože v této kategorii nominán být nemohl. Nejlepší divadelní hrou se stala satirická komedie Clybourne Park. Dílo Bruce Norrise již loni dostalo Pulitzerovu cenu.

Na broadwayské poměry velmi civilní inscenace muzikálu Once, ve které je kromě vybroušených irských přízvuků slyšet i poněkud méně vybroušená čeština, bodovala hned v několika technických kategoriích. Ocenění dostala za scénu, ozvučení, orchestraci či osvětlení. Obdržela i cenu za libreto pro irského dramatika Endu Walshe či režiséra Johna Tiffanyho. „Once je příběhem o tom, že když si lidé věří, mohou se v životě posunout vpřed. A v tento projekt věřilo hodně lidí,“ uvedl Tiffany.

Marek Irgl, otec Markéty Irglové, o úspěchu Once: Film je velmi komorní a mnoho lidí si asi nedokázalo představit, že se dá převést na divadelní prkna. Hlavní zásluhu na úspěchu mají především libretista Enda Walsh, který příběh dokázal rozepsat tak, že mu dal určitou hloubku a rozšířil je - to jsou témata emigrantství, která jsou v divadelním představení akcentována poměrně silně, a režisér John Tiffany, který to pojal civilně, nebroadwaysky. Úspěch spočíval i v jinakosti.

Ocenění Tony převzal i představitel hlavní mužské role v muzikálu Steve Kazee. Představitelka hlavní ženské role Cristin Miliotiová svou nominaci neproměnila. Naději na ocenění za svou hudbu neměli ani Hansard s Irglovou, protože většina jejich hudby použitá v muzikálu včetně skladby Falling Slowly oceněné Oscarem již předtím zazněla ve filmu a nesplnila tak nominační kritéria. Na slavnostním předávání cen v divadle Beacon na Broadwayi se radovali skladatel Alan Menken a textař Jack Feldman z muzikálu Newsies, který je rovněž adaptací filmu a jenž líčí newyorskou stávku kamelotů na konci 19. století.

„Producenti muzikálu už anoncovali turné na příští léto. To značí dvě věci - jednak, že si věří, že muzikál vydrží na Broadwayi ještě další rok, jednak po takovémto amerikém turné přicházejí výjezdy do evropských měst. Ale o tom, jestli se někdo rozhodne to zinscenovat i v Praze, zatím nevím,“ nepředpokládá otec Markéty Irglové Marek Irgl, že by muzikál mohlo v nejbližší době vidět i české publikum.

Letošní ceny Tony přinesly několik překvapivých výher. Největší z nich byl úspěch neznámého britského herce Jamese Gordena v kategorii pro nejlepšího divadelního herce v hlavní roli v inscenaci One Man, Two Guvnors. Porazil mnohem proslulejší kolegy, a to Franka Langellu, Johna Lithgowa a Jamese Earla Jonese i favorizovaného Philipa Seymoura Hoffmana.

Naopak podle očekávání dopadla cena pro nejlepší muzikálovou herečku v hlavní roli. Získala ji Audra McDonaldová za výkon v obnovené premiéře muzikálu Porgy a Bess. Jde již o její páté ocenění Tony. Poprvé je ale dostala za hlavní roli. „Bývala jsem holčička s vypouklým bříškem a afro chomáčky na hlavě. Byla jsem hyperaktivní a nadměrně jsem všechno prožívala. Pak jsem našla divadlo a v něm domov,“ řekla se slzami v očích herečka. Letošním úspěchem vyrovnala v počtu cen Tony rekord Angely Lansburryové a Julie Harrisové.

Rekord zaznamenal i respektovaný filmový a divadelní režisér Mike Nichols. Cena za režii hry Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího byla jeho již šestým úspěchem v této kategorii. Dvakrát pak byl oceněn jako producent. „Vidíte před sebou šťastného muže,“ uvedl při přebírání ceny osmdesátiletý umělec.

Šestašedesáté ceny Tony moderoval herec Neil Patrick Harris, v Česku zřejmě nejvíce známý díky sitcomu Jak jsem poznal vaši matku. Předávání zpestřily ukázky z nominovaných muzikálů a divadelních inscenací i přítomnost hvězd. Hollywoodský herec Hugh Jackman například obdržel zvláštní cenu za svůj přínos Broadwayi a charitativní činnost.