Déčko nechce být „jen" televize

Škola hrou – Komenského motto, kterého se drží i dětský kanál ČT :D. Hravé vzdělávání na Déčku ale vypadá jinak než za dob „učitele národů“ – televize pro děti více než jiné musí jít s dobou. Na čtvrteční konferenci Zlín Film Festivalu diskutovali o budoucnosti televizního vysílání zástupci evropských veřejnoprávních médií.

Video Události
video

Děti a digitální doba tématem konference

Rozhovor s výkonným ředitelem Déčka Petrem Kolihou

Co se pro televizní vysílání mění tím, že současné děti už ve velmi raném věku používají digitální technologie, tablety a mobily?

Dnešní mladý divák není standardním pasivním sledovatelem televize a my se mu snažíme vyjít vstříc. Je to otázka jak technologická, tak programová. Chceme dětem nabídnout program, který má přidanou hodnotu, a musíme využívat všechny současné technologické trendy.

Jaké je srovnání obsahu a formátu Déčka v kontextu podobných dětských programů v Evropě?

Déčko je v Evropě na druhém místě ve sledovanosti, za tři roky jsme si vydobyli renomé. Co se týče našich formátů a pořadů, vítězí naše tradiční žánry, jako je animovaná a hraná tvorba. Ušli jsme ale také obrovský kus vývoje ve vzdělávacích pořadech, doháníme zbytek Evropy i v žánrech, které jsme dosud příliš nepěstovali. Interaktivita, která umožňuje komunikaci dítěte s námi přímo, to je to, co teď přichází a co bychom chtěli dělat i do budoucna. 

Zmínil byste i konkrétnější programy či pořady, které do tohoto spadají?

Například jsme spustili pilotní projekt iReportéra aplikovaný pro děti. Mohou natáčet svá videa, posílat nám je do Déčka a do Zpráviček. Máme ve výrobě i formáty na vyšších technologických úrovních jako HbbTV, chystáme i velmi interaktivní letní soutěž, která propojí naše vysílání a náš web.

Jak se daří Déčku zaujmout teenagery? Je to divácká skupina, kterou je obtížnější oslovit?

Čím blíže se děti dostávají k pubertě, tím hůře je umíme zaujmout, ale přesto se o to snažíme. Teenageři jsou naším dalším cílem, kterému bychom se chtěli věnovat.

Video Studio 6
video

Rozhovor s Petrem Kolihou

Jedním z témat konference „Děti a mládež v digitálním věku“ byly právě i televizní kanály pro teenagery distribuované pouze online. „Rozvoj digitálních technologií dnes už silně formuje to, jak vypadají samotné televizní pořady, a propojování televizní platformy a internetu je v podstatě nezbytností,“ domnívá se Petr Koliha.

Ředitelka z BBC: Nová média nejsou nepřítel

Účastnicí konference byla také ředitelka dětského vysílání BBC Alice Webbová. Podle ní, by televize neměly brát nová média jako nepřátelská, ale spíše se snažit internet, mobilní aplikace a další prostředky využít ve svůj prospěch.

„Hledám správný poměr mezi snahou nalákat děti k nám a snahou přenést náš obsah tam, kde se děti pohybují. YouTube je fantasticky populární, moje děti ho milují,“ sdělila Alice Webbová. „Kolik obsahu tam umístit? To je vždy otázka rovnováhy, se kterou se potýkáme. Musíme tam být přítomni, abychom děti přivedli k nám. Nemůžeme zůstat uzavření, jinak se děti rozprchnou jinam a my s nimi ztratíme kontakt.“

„Děti mají chuť se vzdělávat“

Na Déčku stále roste popularita pořadů o počítačích nebo internetu. „Tedy prostředků, které děti běžně používají. My se jim snažíme vyjít vstříc a nabídnout program, který je baví, ale zároveň i poučí,“ uvedl Petr Koliha.

Vzdělávací pořady, k nimž patří například Tamtam, Wifina nebo Pirátské vysílání, obecně patří na Déčku k nejoblíbenějším. „Děti obecně mají chuť se vzdělávat, není to tak, že by je to nebavilo. Jsou zvídaví, takže jim to objasňuje věci kolem,“ domnívá se pedagožka Lucie Rendlová.  Zábavné vzdělávání je také jedním z pilířů televizního kanálu ČT pro děti.  

Malý divák se s moderátorem musí ztotožnit. Tvůrcům proto často pomáhají loutky nebo animace. „Obecně dítě potřebuje vzhlížet,“ vysvětlila dramaturgyně Déčka Markéta Hoskovcová. 

Důležité je zachovat při vzdělávání zábavnost. Cenné informace se k malým divákům musí dostat jen tak mimochodem, zdvižený prst na televizní obrazovce neplatí.