Tři různé pohledy na abstraktní umění očima umělců mladé generace představuje pražská Galerie Svit. Každý z nich má vlastní rukopis, přesto je spojuje nejasný vztah k podobě obrazu.
Prostě obrazy. Abstraktní svit poskvrněné mysli
Například Ondřej Petrlík mezi jinými vystavuje celomodré plátno. Ve skutečnosti jde o krajinu namalovanou jednou barvou. Z původně reálné předlohy vznikla minimalistická abstrakce. „V určitém momentě mě zajímá motiv a ten je také důvodem, proč začnu malovat. Ale potom mě víc než motiv začne zajímat, aby obraz fungoval,“ vysvětluje výtvarník.
Své pochybnosti a ostych z prázdné plochy plátna sdílí s divákem David Krňanský. „Jeho nedávná tvorba obsahovala prvky reálného světa, v aktuálních věcech už je ho minimum. Jde o práci s formátem plátna,“ popsal jeho vystavená díla ředitel galerie Pavel Švec.
Čistá abstrakce laureáta Ceny kritiky za mladou malbu Tomáše Absolona je naopak precizní a harmonická. „Jeho přístup je z těchto tří autorů nejvíce koncentrovaný a analytický. Nejvíce soustředěný na určitý problém. Vždy se zabývá určitým pohledem, dokud téma nevyčerpává,“ upozorňuje Švec.
Výstava s jednoduchým názvem Obrazy je v pořadí druhou expozicí Galerie Svit v nově otevřeném prostoru na Vinohradech, kam se přestěhovala z vily v pražských Střešovicích. Potrvá do 11. června.