Anomálie pro děti i dospělé. Anifilm vybral vítěze

Filmem Anomalisa si úspěšný scenárista Charlie Kaufman poprvé vyzkoušel animovanou formu v celovečerní podobě, a to spolu s Dukem Johnsonem. Ocenili je za to jak na festivalu v Benátkách, tak nyní na končícím Mezinárodním festivalu animovaných filmů v Třeboni. Zatímco Kaufmanův příběh o anomálii související s psychikou zvítězil v kategorii filmů pro dospělé, v dětské sekci ocenění připadlo filmu Phantom Boy, který vypráví o jiné anomálii – vážně nemocný chlapec musí zůstat v nemocnici, ale jeho duch může opustit tělo a létat nad městem.

Charlie Kaufman byl do loňského roku znám hlavně jako scenárista filmů jako Věčný svit neposkvrněné mysli, Adaptace nebo V kůži Johna Malkoviche. Do režie se pustil teprve podruhé, ale místo herců vedl loutky ve filmu, o němž zahraniční recenze říkají například to, že v něm sice nehrají lidé, přesto je to nejlidštější film roku. I když je film animovaný, je ukázkovým příkladem toho, kdy forma může sloužit pro dospělý film.

Hlavní postava Michael Stone je řečník a motivátor, samotnému by se ale nějaká motivace hodila. Všichni lidé kolem něj jako by měli stejné tváře i stejné hlasy a z této neměnnosti ho vytrhne teprve Lisa, která je jako jediná úplně jiná, jako by byla anomálií. Ukazuje se ale, že problém není v okolním světě jako spíš v samotném Michaelovi.

Film zaujal porotu Anifilmu, která mu v sekci celovečerních filmů pro dospělé udělila hlavní cenu. Zvláštní uznání v kategorii pak připadlo Janu Bultheelovi za film Cafard, který sleduje zápasnického šampiona v začátcích první světové války, který se přidává k první belgické motorizované jednotce, aby pomstil svou znásilněnou dceru.

Video Události v kultuře
video

Dramaturgyně festivalu Balvínová: Soutěž letos byla opravdu silná

Anomálie i pro děti

Jako nejlepší snímek mezi celovečerními filmy pro děti pak vyhlásila porota francouzsko-belgický film Phantom Boy režisérů Alaina Gagnola a Jean-Loup Felicioliho. Ústřední postavou je jedenáctiletý Léo, který kvůli nemoci musí být v nemocnici, ale díky magické schopnosti může jeho duch vzlétnout nad město a procházet zdmi. V nemocnici se Léo setkává se zraněným policistou, kterému pomůže s vyšetřováním zločinu.

Francouzskou dominanci pak v kategorii potvrdil film Adama režiséra Simona Roubyho, který získal od poroty čestné uznání a který podobně jako Cafard mezi filmy pro dospělé zachycuje válečné dění první světové války, ale tentokrát z pohledu dvanáctiletého afrického chlapce.

Krátce o vylidňujícím se sídlišti

V soutěžní sekci krátkých filmů získal hlavní cenu francouzský režisér David Coquard-Dassault za film Periferie, v němž se zaměřil na problém vylidňujících se francouzských sídlišť, které chátrají na okraji velkoměst. V autorově podání se mění v městskou pustinu. Zvláštní uznání si ještě odnáší irský režisér Jack O'Shea za film Temný kabát.

„Jan Pinkava nám řekl, krátké filmy jsou podle něj nejlepší forma animace. Stál o to, aby byl v porotě pro krátké filmy.“

Malvína Balvínová

dramaturgyně Anifilmu

Hlavní cenu mezi studentskými filmy získalo české dílo. Porota vybrala film Happy End režiséra Jana Sasky z pražské FAMU. Další studentský film Vlčí hrátky chorvatské režisérky Jeleny Oroz z Academy of Fine Arts Zagreb si z festivalu odváží čestné uznání.

Anifilm dává prostor i tvorbě abstraktní a nenarativní. V této kategorii si festivalový vavřín odváží snímek Nepřítomný rakouské režisérky Nikky Schuster. Ta využila takzvanou stop-motion animaci, aby prozkoumala svět odhozených věcí, které nachází ve vybydlených domech a na jiných odlehlých místech. Další soutěžní kategorií byla mezinárodní soutěž videoklipů, kterou ovládl režisér Masanobu Hiraoka s klipem k písni The Eye of the Storm skupiny EZ3kiel.

Novinkou letošního Anifilmu byla mimojiné soutěž o diváckou cenu pro nejlepší český film festivalu, kterou si letos odnáší krátký loutkový film Až po uši v mechu režisérů Filipa Pošivače a Barbory Valecké.