Nesuď zboží podle obalu, nabádá supermarket v Šanghaji

Není obchod jako obchod a není výrobek jako výrobek. Instalace v Šanghaji od umělecké skupiny MadeIn Company chce upozornit na pokrytectví a prázdnotu masového konzumu. A také na to, že se často při výběru zboží orientujeme jen podle slavné značky na obalu.

Video Události v kultuře
video

Supermarket jako umění

Zvenčí i zevnitř vypadá supermarket Xu Zhen v Šanghaji jako každý jiný. Při bližším pohledu může být ale nejeden zákazník zaskočený. Prodávají se tu totiž pouze obaly – prázdné plechovky, lahve nebo krabice. Obchod je ve skutečnosti propracovanou uměleckou inscenací. 

„Tento projekt vznikl v reakci na bláznivé konzumérství. V prosperující společnosti jsou obaly nablýskané. Naším cílem je, aby se lidé zaměřili i na to, co je uvnitř obalu.“

Vigy Jinová

MadeIn Company

V regálech leží obaly od výrobků, které nabízí klasické obchodní řetězce po celé Číně. Supermarket dostal název podle svého autora – Xu Zhena, jehož díla vystavují v řadě světových galerií.

To, že obaly dnes hrají podstatnou roli při prodeji, dokazuje i velké množství soutěží po celém světě. V Česku jde například o soutěž Mladý obal. Loni vyhrál student průmyslového designu Jakub Klouzek s krabičkou sirek, která se mění v improvizovaný dort. Vítěz 21. ročníku bude znám na konci května. Do soutěže se přihlásilo přes sedm set prací ze 46 zemí světa.