Odkud bere mozek myšlenky? Stoppard má Obtížný problém

Lidský mozek si něco myslí, kvůli něčemu v člověku vzbudí konkrétní názor, pocit… Jak to ale definovat a odkud se to bere? Tom Stoppard ve zbrusu nové hře nastíníl tento Obtížný problém. Poradit si s ním musí v Celetné Divadlo NaHraně, které scénickou skicu uvádí v limitovaném počtu tří repríz. Dramatik tak nabízí českému publiku možnost seznámit se s textem, který měl v londýnském Národním divadle premiéru teprve před rokem.

Video Události v kultuře
video

Obtížný problém Toma Stopparda

Definovat o čem hra je, není jednoduché, přiznává režisér Šimon Dominik. Dal by se prý shrnout jako obtížný problém vědomí, které vyprodukuje nějakou myšlenku, ale člověk ji neumí popsat. Kde vznikají emoce a náš náhled na věci? V srdci, nebo v duši? Ale kde je vlastně ukrytá duše?

„My Stopparda bereme jako Shakespearova následníka. Samozřejmě, že se Shakespearem lze někoho jen těžko srovnávat, ale Stoppard podle nás patří mezi jeho nejlepší a nejvýraznější následovníky.“

Šimon Dominik

režisér

Odpovědi na Stoppardovy otázky nejsou jednoduché. I proto mají herci během představení v rukou scénář.  Sofistikované příběhy s vtipnými dialogy a humorným uvažováním, jsou podle Dominika dramatikovým typickým rukopisem. Jeho dílem se dlouhodobě zajímá, do češtiny už přeložil čtyři jeho inscenace.  

Stoppardova díla v Česku

Tom Stoppard se vrací k divadlu téměř po deseti letech. Českému publiku se už představil s několika předchozími díly. Zlínský rodák napsal na čtyři desítky inscenací, první úspěchy slavil s hrou Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi . Divadelní spolek Kašpar ji v tuzemsku uváděl deset let. 

S oblibou se v tuzemsku setkala i jeho historická detektivka Arkádie. Národní divadlo ji připravilo v roce 2006, pod ruku si pak vzalo i Rock'n'Roll s Davidem Prachařem. Na programu ji pak mělo třeba Západočeské divadlo v Chebu a aktuálně ji nastudovali také studenti Pražské konzervatoře letos na začátku dubna.

Divadlo na Vinohradech si zase „přisvojilo“ špionážní thriller Dvojitý agent. Nejčastěji se čeští divadelníci pouštěli do konverzační komedie Na flámu, kterou napsal podle klasické frašky Vídeňana Johanna Nepomuka Nestroye. Poprvé ji uvedli studenti DAMU v divadle Disk.