Recenze: Dánský boj je přesvědčivou zkouškou svědomí

Boj má neúprosná pravidla, jež vedou ke kritickým situacím a rozhodnutím, kde všichni přežít nemohou. Tak jako na téhle dánské misi v Afghánistánu, kde velící důstojník Claus učinil pod tlakem brutálního kontaktu s nepřítelem rozhodnutí, za které bude muset zaplatit. Po laskavém Mládí uvádí projekt KVIFF Distribution ve spolupráci s Českou televizí a distribuční společností Aerofilms Boj – kontroverzní snímek o svědomí, charakteru, morálce a sounáležitosti. 

Boj (2015, režie: Tobias Lindholm)
Zdroj: Aerofilms

Dánští vojáci v Afghánistánu se snaží dokázat, že jsou nějak platní a užiteční pro tuhle poraněnou, divnou a nevypočitatelnou zemi, jejíž mentalitu stejně nikdy nepochopí. A čím dál tím víc si začínají připadat jako živé terče, jejichž poslání vlastně nemá smysl a jejichž život má stále menší cenu. Zkušený velitel Claus Michael Pedersen cítí, jak tenhle vyhořelý pocit prostupuje jeho jednotkou, paralyzuje odhodlání jeho mužů a otupuje jejich bojeschopnost, a tak se rozhodl, že bude chodit do terénu spolu s nimi.

V tu chvíli ještě nemohl tušit, jak pro něj bude toto rozhodnutí osudné, jak zásadní dilema kvůli němu bude muset řešit a o co dříve se vrátí ke své rodině, která s ním bude prožívat další válku, tentokrát před soudním tribunálem, kde čelí obvinění z válečného zločinu. Ve vztahu k vlastní rodině přece není důležité, co udělal tehdy, ale to, co udělá teď.

Je morálka v boji luxus?

Tohle je parketa, kterou má uznávaný dánský režisér Tobias Lindholm (Únos, Hon) stejně rád, jako jednoslovné názvy svých fatálních a střídmě minimalistických filmových opusů. V tomto posledním jako by se ptal, zdali je morálka v boji luxus nebo něco jako mravní bariéra, jež způsobuje, že člověk, který se rozhodl zabíjet, zůstává (alespoň částí své bytosti) stále ještě člověkem.

Video Události v kultuře
video

Reportáž: Boj v kinech

Velkou a sdělnou předností Lindholmova konceptu je skutečnost, že ve svém znepokojujícím Boji necítí potřebu hodnotit charakter daného konfliktu či legitimitu ideologických pravd, v jejichž jménu ho bojující strany vedou. Spíše pozoruje, nežli by komentoval, a to, o co mu jde především, je mechanismus, jakým válka hněte osudy i charaktery těch, kteří ji vedou. Cítí se totiž nejlépe v pozici dirigenta neokázalých dramat, tichého utrpení a fatálních dilemat, jejichž protagonisté konají v tísni a pod tlakem.

Autentický v každé vteřině

Takový charakter brilantně vystřihla dánská hvězda s mezinárodním přesahem Pilou Asbæk v hlavní mužské roli, který se velmi věrohodně sžil se svojí figurou i jejími pochybnostmi a traumaty. Dobře ho doplňuje jeho žena Tuva Novotny (jejíž jméno české kořeny nezapře) a zbytek dobře fungujícího castingu je tvořen z valné části neherci, kteří byli angažováni hlavně kvůli svým autentickým vojenským zkušenostem.

 

I díky dokumentárně laděné kameře (zejména v úvodní válečné pasáži) působí na Oscara nominovaný Boj, mixující válečné, soudní a osobní drama, hodně přesvědčivě a realisticky. Vychází z konzistentního scénáře, nabízí mrazivou atmosféru a je nezřídka drsný, cynický a bezcitný (viz vtipkování nad zastřeleným nepřítelem) a také v každé vteřině autentický a pravdivý. Protože takový je svět, ve kterém se snaží Claus a jeho vojáci přežít. Možná se vám v něm s nimi nebude líbit, ale přesto do něj neváhejte nahlédnout.