Evropské filmy provádí výpad do českých kin

Filmy je možné vnímat všemi pěti smysly, napovídá znělka 23. Dnů evropského filmu. Diváci si mohou přičichnout k tomu nejzajímavějšímu ze současného evropské kinematografie a pak si snímky okouknout a vychutnat. A to v první půlce dubna v Praze, poté v Brně a také díky ozvěnám v dalších osmi českých městech.

Šermíř (2015, režie: Klause Härö)
Zdroj: Dny evropského filmu

Letošní ročník zahájí 7. dubna finsko-estonský Šermíř, po téměř 60 letech první finský film s nominací na Zlaté glóby, dostal se i do širší nominace na Oscara. Vypráví příběh na motivy skutečné události – hlavním hrdinou je šermíř, který v 50. letech po útěku z Leningradu hledá úkryt v malé estonské vísce. Režisér Klaus Härö se do poloviny minulého století vrátil i ve svých předchozích snímcích Elina a Nový život

Hepnarová i Amélie 

Celkem festivalové Dny promítnou 45 evropských snímků v několika tematických sekcích. Hlavní je vyhrazena best of, tedy tomu nejzajímavějšímu z filmové úrody. Do ní patří například debut irského režiséra Marka Noonana A taky jsi hnusnej!, pojednávající o tragikomickém vztahu dvou outsiderů, z vězení propuštěného Willa a jeho neteře. Organizátoři sem zařadili i belgický snímek Fukušima, má láska, který má být novodobou odpovědí na Amélii z Montmartru na japonský způsob.

Fukušima, má láska – Amélie z Montmartru na japonský způsob v belgickém filmu

Zdroj: Dny evropského filmu

Dva zástupce mají v „bestofce“ čeští tvůrci: drama Já, Olga Hepnarová (více o filmu) debutantů Tomáše Weinreba a Petra Kazdy a sociální drama Nikdy nejsme sami (více o filmu) režiséra Petra Václava, které zároveň vstupuje do tuzemské distribuce. Oba snímky byly uvedeny na letošním Berlinale, Václavův titul získal cenu čtenářů deníku Tagesspiegel.

V programu se představí také finalisté a vítěz filmové ceny LUX, udělované Evropským parlamentem.  Ocenění vyhrál letos Mustang (česká kina jej uvádí od konce března), pojednávající o pěti tureckých dívkách, svázaných tradicí konzervativní společnosti (přečtěte si recenzi).

Migrace a oteplování

Mezi finalisty ceny LUX se objevil i snímek Mediterranea, vyprávějící o dvou imigrantech a jejich odlišných přístupech přizpůsobení se životu v jiné zemi. Tématu migrace je věnována také sekce K věci. Zaměří se na důvody a motivaci k cestě za novým životem. Svět patří nám, prohlašují ale  teenageři v názvu další sekce, která svou pozornost soustředí na sociální dramata s tématem dospívání.

Prokletí – film zachycující osudy několika Syřanů, které válka vyhnala z jejich zničených domovů

Zdroj: Dny evropského filmu

Program doplní sekce s evropskými kriminálními filmy a thrillery, se staršími snímky (například Melancholií Larse von Triera nebo Holy Motors Leose Caraxe) a na své si přijdou i příznivci dokumentárních filmů. V české předpremiéře bude uveden dokument Luca Jacqueta, který získal v roce 2006 Oscara za Putování tučňáků. Ve snímku Nebe a led zachytil život francouzského vědce a polárníka Clauda Loriuse, jenž jako první popsal jev globálního oteplování.  

Doprovodný program zahrnuje Film Flavour, tedy spojení filmového a kulinářského zážitku, seminář pro kinaře nebo studentské a seniorské projekce k výročí úmrtí Williama Shakespeara. 

Dny evropského filmu v českých městech

  • Praha (7.–14. 4.; kina Lucerna, Světozor a Royal)
  • Brno (14.–18. 4.; kino Scala)
  • Boskovice (18.–20. 4. 2016)
  • Hradec Králové (18.–20. 4.)
  • Jablonec nad Nisou (18.–21. 4.)
  • Havířov (21.–24. 4.)
  • Semily (21.–24. 4.)