Miláček žen a špion. Alter ego Hemingwaye se vrátilo na scénu

Pátá kolona, jediná divadelní hra Ernesta Hemingwaye, se po osmdesáti letech vrátila na scénu. Slavný americký spisovatel ji napsal během španělské občanské války v obléhaném Madridu. Příběh o jeho vztahu s novinářkou a třetí ženou Marthou Gelhornovou uvádí londýnská společnost Two's Company.

Ve hře svede Philipa a Dorothy dohromady profese válečného zpravodaje. Jejich láska se zrodí mezi výbuchy nepřátelských pum v madridském hotelu. Základní půdorys inscenace je téměř věrný skutečnému příběhu Ernesta Hemingwaye. „Když šel na frontu, která byla doslova za rohem hotelu, schoval rukopis pod matraci a doufal, že ho tam najde, až se vrátí,“ popsal podmínky, za jakých hra vznikala, producent Graham Cowley.

I tak ale nebyla pro spisovatele realita dostatečně působivá. Postavu Philipa - své alter ego - udělal kontrašpionem, který sleduje pátou kolonu fašistických sympatizantů. „Myslím, že je to Hemingweyova idealizovaná verze, možná tak chtěl být viděn. Je miláčkem žen, hodně pije a prohání sukně,“ představil Philipa jeho představitel Simon Darewn.  

S krizí v Evropě se Hemingway vrací do módy

Podle divadelní společnosti nabízí Pátá kolona víc než bulvární pohled do milostného vztahu slavných novinářů. „Evropa je teď v obrovské krizi, ztratila stabilitu, potýká se s vládami, které se neumí rozhodnout, s uprchlíky, kteří se rozlévají po celé Evropě, protože je sem vyhnala občanská válka zapříčiněná represivní vládou. To všechno je hodně povědomé a velice relevantní. Svět se rychle mění. Právě proto se Hemingway znovu vrací do módy,“ domnívá se Stephen Ventura z hereckého souboru Two's Company.

Reportáž: Pátá kolona Ernesta Hemingwaye (zdroj: ČT24)

A vrací se v původním znění. Při newyorské premiéře byla totiž inscenace uvedena v přepracované verzi, tyto změny ale Hemingway těžce nesl, obával se, že změnily celkové vyznění hry.