Dobrá pověst u soudu. Filmový archiv ani České bijáky neuspěly se vzájemnou žalobou

Národní filmový archiv (NFA) ani Nadace české bijáky (NČB), které spolupracují na digitalizaci českých filmů, neuspěly se vzájemnými žalobami o poškozování dobré pověsti. Jejich návrhy ve středu zamítl Městský soud v Praze. Organizace požadovaly stažení údajně nepravdivých textů druhé strany, které byly zveřejněny na webu. Rozsudek není pravomocný, obě strany se mohou odvolat.

Digitalizace filmu Ostře sledované vlaky
Zdroj: Nadace české bijáky

Případem se měl soud zabývat už na začátku března, ale kvůli možnosti smírného řešení termín ještě před projednáním odložil. Organizace se však mimosoudně nedohodly.

„Veřejnost si udělá názor sama“

Podle soudkyně Hany Nebesařové by bylo stažení textů v tuto chvíli kontraproduktivní, protože byly zveřejněny skoro před dvěma lety. Upozornila také na to, že obě strany měly možnost se osočování druhé strany bránit. „Veřejnost si udělá názor sama,“ dodala.

Podotkla také, že soud se snažil o smírné řešení sporu zejména proto, že oba účastníky poškozuje veřejné projednávání neshod. Po vynesení rozsudku znovu požádala obě strany, aby zvážily dohodu.

Organizace se přou už několik let

Spor obou filmových organizací má počátek v roce 2013. NFA, NČB a společnost Film servis festival Karlovy Vary spolu tehdy podepsaly smlouvu o spolupráci na digitálním restaurování 12 filmů. Podle smlouvy má archiv předat nosiče s filmy nadaci, která je na vlastní náklady zrestauruje. Film by se následně měl promítat v rámci karlovarského festivalu.

Nadace od roku 2014 tvrdí, že archiv dodává zdrojový materiál se zpožděním, a proto se zvyšují náklady na digitalizaci. Její zástupci si také stěžovali na to, že nemají žádný finanční podíl na distribuci filmů a že archiv nadaci v souvislosti s restaurováním nezmiňuje v médiích.

Kritizuje také to, že archiv údajně změnil metodiku digitalizace. V dubnu 2014 proto NČB zveřejnila otevřený dopis adresovaný NFA a později i několik dalších textů, ve kterých na tyto své problémy upozorňuje. V jednom z textů popisuje svůj pohled na genezi sporu

Ředitel NFA Michal Bregant tvrdí, že ze smlouvy o spolupráci nevyplývají pro nadaci žádné nároky na finanční podíly. Hájí se také tím, že digitalizace a digitální restaurování je poměrně mladý obor, který se stále vyvíjí. Nikdo proto prý nemůže garantovat univerzální metodu, jež by byla aplikovatelná na všechny snímky vybrané k digitalizaci.

V odpovědi na otevřený dopis také uvedl, že v dopise je řada dezinformací a manipulativních sdělení, jež považuje za nedůstojné. NFA svůj pohled na digitální restaurování shrnuje v tiskové zprávě.

NFA se ohledně digitalizace nepře pouze s Nadací české bijáky. Proces digitálního restaurování kritizovali také zástupci filmařů a kameramanů. Michal Bregant výtky dlouhodobě odmítá.