Peter Morgan: O královně nebo Blairovi je snazší psát. Jsou zvyklí

Přitahuje ho sport a královské dvory. Britský scenárista Peter Morgan byl jedním z posledních hostů pražské části festivalu Febiofest. Na jejím zakončení převzal cenu Kristián za přínos světové kinematografii. A také si popovídal o filmech v rozhovoru pro Českou televizi.

Video Události v kultuře
video

Rozhovor s Peterem Morganem

Peter Morgan napsal více než třicet scénářů a podle poloviny vznikl i celovečerní film. Než aby si vymýšlel fantastické příběhy, raději se prý dívá do minulosti a popisuje skutečné události.

Člověk by čekal, že psát o věcech, které se opravdu staly, bude jednodušší, ale není. Je to hodně zrádné. To, co v příběhu chceme, většinou nijak nesouvisí s tím, co se opravdu stalo. Takže někdy je jednodušší psát svobodně o tom, co chci,“ domnívá se.

Vedle filmových scénářů je i autorem divadelních her. Pražské Národní divadlo aktuálně s velkým úspěchem uvádí jeho hru Audience u královny s Ivou Janžurovou v hlavní roli. Za filmový příběh o britské panovnici – Královna – byl nominován na Oscara (nezískal ho, sošku si ale odnesla představitelka titulní role Helen Mirrenová).

Helen Mirrenová a Peter Morgan na vyhlášení oscarových nominací (2007)

Zdroj: ČTK/AP
Autor: Chris Pizzello

U oscarové nominace zůstalo i o dva roky později, kdy Morgan filmem připomněl Duel Frost-Nixon, který byl zásadním v aféře Watergate. V televizním snímku The Deal se zaměřil na nepříliš vřelý vztah britských politiků Tonyho Blaira a Gordona Browna. A jako Rivaly popsal závodníky Formule 1 Nikiho Laudu a Jamese Hunta.

Čím je předloha jeho postavy veřejně známější, tím lépe. „Královna i Tony Blair jsou veřejně známé osoby. Jsou zvyklí, že se o nich píše každý den. Když ale přijde na soukromé osoby, jako třeba David Frost nebo Hugh Hefner, tak to je složitější. Prostě ministerský předseda nebo královna nikdy nereagují na to, co se o nich napíše,“ vysvětlil.

Zbývá podle něj stále dost osobností, které si zaslouží, aby o nich vznikl film. Filmové scénáře ale na chvíli odložil, soustředí se nyní na psaní show pro Netflix.

Z Prahy tak zamířil zpátky do Británie. Na rozdíl od Febiofestu – festival i během dubna pokračuje regionálními ozvěnami ve čtrnácti městech.