Slyšení

Divadelní kritika nejvíce slyší na ostravské Slyšení nacisty Eichmanna

Adolf Eichmann, nacistický zločinec a strůjce holocaustu, žádá od února loňského roku v Komorní scéně Aréna o Slyšení. Způsobem, který si zaslouží ocenění, rozhodly Ceny divadelní kritiky. Původní hra Tomáše Vůjtka zvítězila ve většině kategorií. Vyhlašování na prknech Divadla Minor bylo možné sledovat v přímém přenosu Nových médií České televize, záznam najdete v tomto článku.

Přehled: Ceny divadelní kritiky za rok 2015 89.25 KB

Slyšení se vrací k tématu holocaustu - Adolf Eichmann na ostravském jevišti předstupuje před nacistické spoluviníky, Židy i postavu zastupující všechny ty, kteří proplují jakoukoli dobou.

Drama, které režíroval Ivan Krejčí, už zvítězilo v anketě Divadelních novin. V Cenách divadelní kritiky bylo vyhlášeno inscenací i nejlepší původní českou hrou minulého roku. Navíc Marek Cisovský v roli Adolfa Eichmanna hlasující oslovil nejlepším mužským hereckým výkonem.

Vůjtek je dvojnásobným laureátem Cen Alfréda Radoka, na něž Ceny divadelní kritiky druhým rokem navazují. V dramatické soutěži uspěl právě s textem Slyšení a také s hrou S nadějí a bez ní. I v této hře se věnoval politicko-společenskému tématu z historie - vypráví o ženě popraveného komunistického politika Rudolfa Slánského. V roce 2012 ji nastudovala také Komorní scéna Aréna, kde Vůjtek působí jako dramaturg.

 

Tato scéna se stala divadlem roku 2013 v Cenách Alfréda Radoka, v historii ocenění tento titul získala jako vůbec první moravské divadlo (po úspěších pražských scén a hradeckého Klicperova divadla). Nyní kritici rozhodli, že je i divadlem roku 2015. Spolu s Divadlem Petra Bezruče potvrzuje, že Ostrava je zárukou divadelního zážitku, v nominacích napříč kategoriemi se obě scény v posledních letech objevují opakovaně.

Ostatní vítězové jsou už rozmanitější. Za ženský herecký výkon v Brémské svobodě byla oceněna Marie Štípková. Jedovatou historku ze společnosti podle filmu Rainera Wernera Fassbindera hraje Městské divadlo Kladno, kde ji nastudoval režisér Martin Františák. 

Scénografie se podle kritiků nejlépe povedla Lucii Škandíkové. Vidět ji lze v pražském Národním divadle v Janáčkově opeře Z mrtvého domu, inspirované Dostojevského románem. Její úspěch znamená zklamání pro Marka Cpina, který ovládl zbývající dvě nominace v této kategorii. 

Marek Doubrava, známý třeba z kapely Hm…, si vysloužil ocenění za nejlepší hudbu, kterou pomohl vyloudit Libozvuky v pražském Divadle Minor. Talent roku je ale opět spojen s Ostravou, dokonce opět s Komorní scénou Aréna - herec Štěpán Kozub je členem jejího souboru od minulé sezony.

Ceny divadelní kritiky uděluje časopis Svět a divadlo na základě hlasování kritiků, loňský ročník si pro sebe utrhlo pražské Divadlo Na zábradlí s inscenací Velvet Havel. 

Na Janžurovou či Trojana se nedostalo

V tom letošním se nakonec ocenění nedostalo například pražskému Divadlu v Dlouhé, které spolu s Arénou získalo nejvíce nominací. Z nominovaných před vítězným stupněm zůstal i Juraj Kukura z Bratrů Karamazových v Činoherním klubu, Iva Janžurová, která v pražském Národním pořádá Audienci u královny, nebo debutující dramatik David Doubt čili uskupení herců a tvůrců z Dejvického divadla, jejichž Zásek byl loni první režijní příležitostí pro Ivana Trojana.

Video Ceny divadelní kritiky 2015
video

ZÁZNAM: Ceny divadelní kritiky za rok 2015

ZÁZNAM: Ceny divadelní kritiky za rok 2015

Reportáž: Divadelním kritikům se líbí Slyšení

Už za týden, 26. března, své ceny rozdá Thálie. Na rozdíl od Cen divadelní kritiky se zaměřuje „jen“ na jevištní výkony v činohře, opeře, muzikálu či baletu. Z nominací mají obě ocenění společné jen jedno jméno - Jana Medunu, který si v pražském Divadle v Dlouhé zahrál předčasně zmoudřelého devítiletého kluka ve hře Dítka u moci.