Recenze: Tajemná bytost Skugga Baldur nemluví slovy

Tereza Hofová je evidentně žena, která má ráda výzvy. Pokud nepřicházejí samy, vymyslí si je. Před lety přerušila svou hereckou kariéru, aby vyzkoušela, zda obstojí v naprosto odlišném prostředí, když se rozhodla k ročnímu pobytu na Islandu. Obstála se ctí a své tehdejší spontánní rozhodnutí zúročila v životní zkušenost, která obohatila nejen její soukromý, ale i profesionální život, neboť stvořila další výzvu – autorský divadelní projekt Skugga Baldur, jenž právě představila světu v pražském Studiu Hrdinů.

Podkladem k divadelnímu představení, k one woman show Terezy Hofové byl román Skugga Baldur (česky Syn stínu) islandského spisovatele, píšícího pod jménem Sjón. V něm autor proplétá příběhy tří hlavních postav, démonického pastora Baldura, dívky Abby postižené Downovým syndromem a z Evropy se vrátivšího přírodovědce Fridrika, který se Abby, oproti islandským zvyklostem ujal.

Syna stínu lze vnímat v různých rovinách – jako moderním jazykem (byť v historickém kontextu předminulého století) převyprávěnou islandskou legendu o zákeřném tvoru Skugga Baldurovi, kříženci kočky a lišky, jako prostý příběh o lovu lišky v exotické oblasti věčného ledu, jako filozofické zamyšlení nad odvěkým bojem dobra a zla, zločinu a trestu či soucitu a opovržení, dokonce jako báseň v próze s ekologickým podtextem,“ přiblížil Sjón své dílo v jednom z rozhovorů k prvnímu vydání.

Skugga Baldur
Zdroj: Studio Hrdinů
Autor: Jan Dvořák
 

Tereza Hofová pod režijním vedením Kamily Polívkové se pokusila složité vyprávění, plné mystických odkazů, tajemných legend, filozofických úvah o svobodě a společenských předsudcích, převést do divadelní řeči. Vznikla inscenace, která působí především prostřednictvím scénických metafor a svou zvukovou a vizuální stránkou.

Pokud se textu týká, zůstalo mnoho skryto pod efektní vizualizací. Jen díky přiloženým textům jak v programu, tak v obálce, kterou divák najde na svém sedadle, se dozvídáme souvislosti, motivace i charakteristiky hlavních postav.

Na scéně samotné se odehrává jakýsi divadelní happening, jenž nepostrádá silný emotivní náboj, působivé tajemno i přesvědčivé obrazy. Ačkoli není dostatečně zprostředkovaná existence postav Abby, Fridrika i Baldurova sluhy, které na scéně vlastně jen dokreslují příběh o zákeřném tvoru Skugga Baldurovi, celek díky sebejistému a přesvědčivému hereckému výkonu Hofové spolu s použitou poetikou zaujme a nechá zapomenout na textové mezery.

Skugga Baldur / Tereza Hofová

Zdroj: Studio Hrdinů
Autor: Jan Dvořák
 

Vydá-li se tedy divák do Studia Hrdinů na Skugga Baldur, uvidí zajímavé představení, které je přesvědčivé především osobním zaujetím autorky a šikovností inscenátorů, kdy se hraje více o pocitu než o příběhu samotném a kdy hlavní roli hraje obraz, hudba, metafora a symbol.

Premiéru na pražské scéně měla inscenace 26. února, 4. března bude uvedena také v Reykjavíku.