Orální sex není všechno. Brněnské Národní pod skandálem skrývá víc

Britská opera Powder Her Face při svém premiérovém uvedení před deseti lety upoutala pozornost scénou o orálním sexu. Autoři jejího nastudování v Národním divadle Brno ale věří, že stejně jako se pod bulvárností příběhu hlavní hrdinky skrývají méně povrchní témata, i opera Thomase Adèse nechce jen prvoplánově šokovat. Pro jistotu ji ale označili nálepkou 18+.

Powder Her Face
Zdroj: Národní divadlo Brno

Operu Powder Her Face (Napudrujte jí obličej) složil v roce 1995 Thomas Adèse, libreto napsal spisovatel a novinář Philip Hensher. Založena je na životním příběhu a skandálním rozvodu Margaret Campbellové, vévodkyně z Argyllu, který se stal na počátku 60. let v Británii společenskou i politickou pikantností největšího kalibru.

Opepřený byl mimo jiné seznamem téměř devadesáti mužů, který vévoda předložil u soudu jako důkaz o nevěře své ženy, a polaroidovými fotografiemi, z nichž jedna vévodkyni zachycovala při orálním sexu.

Video Události v kultuře
video

Reportáž: Powder Her Face v Brně

Díky této explicitní scéně, odehrávající se mezi vévodkyní a sluhou, se stala zpočátku známá i opera – a nechybí ani v brněnském nastudování. „Když jsem tu roli přijala, vyděsila jsem se a chtěla ji vrátit. Pak jsem si ale řekla, že to je výzva a dneska to už tak nevnímám,“ přiznala představitelka vévodkyně Lucie Hájková. V roli alternuje s Hana Škarkovou.

Dílo pod skandální „návnadou“ zachycuje ale i obraz mizejícího světa britské šlechty a nechybí v něm černý humor a dvojznačnosti. „Nesnaží se vévodkyni dehonestovat, naopak nahlédnout komplikovanost její bytosti. Je tam řada komických momentů, ale vyznění je velice tragické,“ upřesnil režisér opery Tomáš Studený. 

Kotouče a zvonky

Brno operu uvádí v Česku jako první scéna, hudebního nastudování se ujal šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović. Klasické nástroje orchestr vyměnil za injekční stříkačku, brzdové kotouče nebo dveřní zvonek. „Zdánlivě nehudební zvuky dostávají svůj smysl, jsou slyšet, vytvářejí pěkné zvukové plochy.  Ukazuje se, že Adès je skladatel velmi dobrý,“ uvedl k hudbě Ivanović. Patrné jsou v ní ale i odkazy na skladby Johanna Strausse, zazní i swingové melodie. 

Hudební zkouška opery Powder Her Face
Zdroj: ČTK
Autor: Igor Zehl
 

V premiéře brněnské Národní uvede Powder Her Face na komorní scéně Reduty 29. ledna. I když do sálu nesmí nikdo mladší osmnácti let, zájem diváků je velký – čtyři z šesti plánovaných představení jsou už vyprodané.