Demeterová šla na Mount Everest od lesa

Praha - „Je to vstupenka do velkého světa profesionálů a také nesmrtelná, nikdy nekončící zkouška,“ prohlásila houslistka Gabriela Demeterová o koncertu pro housle a orchestr Johannese Brahmse. Nahrávku koncertu považovaného za největší a nejtěžší z romantických houslových koncertů pokřtila včera v pražském paláci Žofín. Součástí CD je i první český klip vážné hudby v 3D.

„Nahrála jsem sice velice známý houslový koncert, takový Mount Everest pro každého sólistu, ale šla jsem na to od lesa a úplně jsem přepracovala klasické pojetí, které se od nás očekává a které jsem i já po konzervatoři předváděla,“ upozornila Demetorová, v čem se její nahrávka Brahmsova koncertu od jiných liší.

„Možná to vyvolá i polemiky, ale vím, co dělám a baví mě to hrát tímhle stylem,“ podotkla ještě k CD, na němž jí doprovází Komorní fiharmonie Pardubice pod vedením Douglase Bostocka. S pardubickými filharmoniky spolupracuje Demeterová dlouhodobě a nahrávku Brahmsova mistrovského díla považuje za vyvrcholení jejich spolupráce.

Houslistka Gabriela Demeterová (zdroj: ČT24)

Album Brahmsova koncertu pro housle a orchestr D dur, op. 77, vychází ve výpravné knižní vazbě. V pražském paláci Žofín ho v pondělí pokřtili dva herci, bratři Karel a Marian Rodenovi. Součástí CD je i videoklip k hudbě ze 3. věty Brahmsova houslového koncertu natočený na zámku Hrádek u Nechanic v režii Martina Kindernaye. Jedná se o první tuzemský videoklip vážné hudby v 3D verzi. Aktivní 3D verze bude vysílána na satelitních 3D kanálech, které se nyní začínají zavádět pro běžné uživatele po celém světě.

Čtyřicetiletá houslistka, violistka, sólistka světových orchestrů, první česká finalistka a absolutní vítězka Mezinárodní houslové soutěže Yehudi Menuhina v Anglii Demeterová je členkou umělecké rady Akademie múzických umění v Praze. Koncertuje v Evropě, USA, Jižní Americe i Japonsku. Spolupracuje s významnými tělesy a dirigenty po celém světě. Hraje na housle z dílny italského mistra Giuseppa Roccy z roku 1855 a Kašpara Strnada z roku 1795. V současné době má také možnost používat housle Princ Oranžský italského mistra Giuseppa Antonia Guarneriho del Gesu z poloviny 18. století, které ji zapůjčuje státní sbírka nástrojů Národního muzea v Praze.