Dopady sankcí

ČT24

ČT24
pondělí 1. září 2014 Linda / Samuel

Julie Marshová chce diváka probudit

Velikost textu:

Praha – Meetfactory představuje poslední videoinstalaci nazvanou Moving site/sight umělkyně Julie Marshové. Britská videoumělkyně sleduje rozhraní mezi živým a zmrazeným – mrtvým obrazem. Její velkoprostorová videoprojekce prezentuje zdánlivě známá místa skrze nevšedně posunutou optiku. Po delším pozorování divák pochopí konstrukci filmového aparátu, který obrazu dává specifický charakter. Instalace bude v Meetfactory k vidění do 11. března.

Julie Marsh / Moving site/sight
Julie Marsh / Moving site/sight

Filmový aparát tu rozehrává tichou zprávu o vzdáleném místě a mění ji v sugestivní optický zážitek. "Ona se snaží natáčet prostor tak, jak ho lidské tělo a lidské vědomí není schopné zažít, je to pokus o autentickou zprávu, objektivní, emocemi nezkreslenou," přibližuje dílo kurátor Dušan Zahoranský.

"Moving sites je projekt, který zkoumá prostor jako místo, ale taky prostor jako naši vizi, způsob, jak vnímáme prostor i jak z něho můžeme být dezorientovaní," doplňuje samotná autorka. 

přehrát video
Reportáž Pavly Sedliské

Díky konstrukci motorizované konzoly pro záznam obrazu vznikl filmový záznam, který by nikdy nemohl být zpozorován lidským okem. Mechanický proces ve skutečnosti sonduje způsoby, jakým se "dívání" stává více "zažíváním" místa. Videoprojekce mladé výtvarnice má diváka probudit. Ukázat, co filmový obraz zastírá, co skrývá. "To je silná zbraň médií, že poukazují jen na určitý výsek reality a tu jinou nechávají zapomenout. Povědomí o pravdě fotky a televize je u běžného diváka značně zlomené," dodal Zahoranský. 

  • Julie Marsh / Moving site/sight
    Julie Marsh / Moving site/sight zdroj: julielouisemarsh.tumblr.com
  • Julie Marsh / Moving site/sight
    Julie Marsh / Moving site/sight zdroj: julielouisemarsh.tumblr.com

Kurátor v souvislosti s touto instalací dále upozorňuje, že tak pohyblivě, jako je pohyblivý film samotný, jsme přinuceni použít pohyblivé čočky. Abychom si užili prostornosti filmu, pro posouzení prostoru – i toho filmového – užíváme hmat a pohyb. 

Práce vznikla ve spolupráci s Johnym Fuller-Rowellem.

Zdroj: ČT24

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.