Národy a Slovácké divadlo v pohybu. Tančí kolem vytrženého zubu

Téma migrantů rezonuje i v kultuře. Slovácké divadlo v Uherské Hradišti v sobotu uvádí premiéru Zlatý drak německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga. Děj se točí kolem vytrženého zubu a asijského bistra, kde se krčí pět nelegálně zaměstnaných Číňanů. Kde jsme vůbec doma? ptá se režisér hry a ředitel divadla Michal Zetel.

Zlatý drak, Slovácké divadlo, 2016, Režie: Michal Zetel

Zdroj: Slovácké divadlo
Michal Zetel

Michal Zetel

Režisér a ředitel Slováckého divadla

„Zdá se nám, že Zlatý drak pojednává o aktuální situaci netradičním způsobem. Národy se daly do pohybu, už nejsou doma. Zjistili jsme, že ani my už nejsme doma ve smyslu vnitřním, niterného domova. Máme parádní domy, auta, televize a tak dále, ale už si skoro nepovídáme a nejsme spolu. Otázka tak je, co definuje domov.“

Michal Zetel

Režisér a ředitel Slováckého divadla

Češi jsou prý stále xenofobní

Tragikomedie má sice jen pět herců, všichni z nich se ale vžívají do většího počtu postav. Asiatku, vypravěče, mravence, vnučku a prodavače potravin hraje Monika Horká. „Bylo to hodně náročné, neustále se přelínají různé postavy a tak dále. Myslím, že hra bude náročná i na pozornost diváka,“ míní herečka.

Inscenace se týká lidských vztahů. O tom, jak lidem údajně chybí empatie vůči druhým, kteří jsou něčím odlišní. „Pořád jsme dost xenofobní,“ myslí si Horká. Podle dramaturgyně Ivy Šulajové je obecný pohled na život člověka „bez papírů“ v cizí zemi takřka hlavním motivem hry.

Video Události v kultuře
video

Zlatý drak ve Slováckém divadle

„Tematizuje se vykořenění, absence domova, a to nejen toho východního, který opouštějí migranti, ale i toho západního, jehož kontury se jeho vyspělým západním občanům začínají stále více rozmazávat,“ řekla Šulajová. Téma podle ní nabývá na aktuálnosti kvůli nynější migrační vlně. „Doufáme, že to lidi poznají a dotkne se jich to,“ doplnil další z herců Pavel Hromádka.