Maryša anketu Divadelních novin neotrávila. Je Inscenací roku

Praha – Drama bratří Mrštíků se dočkalo už mnoha inscenací, v brněnském HaDivadle se při nastudování Maryši „vrátili zpět ke kořenům“. Jejich pojetí Maryše vyneslo titul Inscenace roku 2014 v anketě Divadelních novin. Už druhý rok po sobě vítězství minulo některou z pražských scén.

Maryšu připravil v Brně mladý slovenský režisér Lukáš Brutovský s alternujícími Sárou Venclovskou a Erikou Stárkovou v titulní roli. Známé drama pojal jako příběh revolty vůči zažitým pravidlům a při nastudování se rozhodl vrátit na počátek - Maryšu předvedl v původním nářečí a bez zbytečných folklorních efektů. Dokonce chybí slavná věta o kávě od Žida.

Video Erika Stárková: Maryšu jsme vystavěli milimetr po milimetru
video

Erika Stárková: Maryšu jsme vystavěli milimetr po milimetru

  • Druhá skončila dramatizace Petrolejových lamp režiséra Martina Františáka v ostravském Divadle Petra Bezruče.
  • Třetí až páté místo obsadily inscenace Velvet Havel (Divadlo Na zábradlí Praha), Hamlet (Švandovo divadlo Praha) a O beránkovi, který spadl z nebe (Naivní divadlo Liberec).
  • Šestá skončila Pustina Miroslava Bambuška. Takové umístění je ale pro hudebně-vizuálně-performanční projekt úspěchem.

Hlasování se zúčastnilo 106 kritiků, publicistů a osobností, své tipy rozdělili mezi 65 inscenačních projektů. 

Praha by se měla držet Zábradlí

„Žádná z inscenací se výrazně neprosadila, ta vítězná získala méně než deset bodů. Více než polovina (37) je z Prahy, osm vzniklo v Brně a pět v Ostravě. Hlasy dostala divadla ve Zlíně, Uherském Hradišti, Hradci Králové, Liberci, Olomouci či Kladně, byť kromě Naivního divadla Liberec a Slováckého divadla Uherské Hradiště šlo vždy o maximálně dva či spíš jeden hlas. Vypovídá to i o stále výraznějším vstupu progresivních divadelníků do regionálních divadel a mimo centra,“ komentoval výsledky redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec.

Upozornil, že podruhé za sebou nezvítězila pražská inscenace, loni se vítězem stala Ruská zavařenina Komorní scény Aréna z Ostravy. Ústup pražských scén z předních příček ankety je podle Hulce dán historicky „nevídanou šíří pražského divadelního provozu“ a čím dál větším zaměřením na konkrétní, někdy velmi specifické, divácké skupiny.

Velvet Havel
Zdroj: ČTK
Autor: Michal Krumphanzl

V Praze však podle něj výrazně boduje současný tým Divadla Na zábradlí (který přešel z Brna), v čele s režisérem Janem Mikuláškem, a je jen otázkou času, kdy „se utrhne“ jako kdysi práce Petra Lébla, jenž působil také Na zábradlí. Této domněnce nahrává, že v anketě se výrazně už několik let prosazuje mladá režisérská generace. „Vedle Jana Mikuláška především Daniel Špinar, Martin Františák, Jiří Havelka, Jan Frič, Anna Petrželková či Jiří Adámek,“ připomněl Hulec.

Naopak nepřehlédnutelný je ústup stálých účastníků ankety v minulých letech, tedy Vladimíra Morávka, Davida Drábka, Jana Antonína Pitínského a Jana Nebeského. 

Nejlepší divadelní počiny uplynulého roku ocení také v březnu anketa časopisu Svět a divadlo, která naváže na ukončené Ceny Alfréda Radoka. Ceny Thálie se budou udělovat 28. března.