Plzeň je mrtvá, ať žije Plzeň! Město chce žít kulturou i dál

Zazvonil zvonec a městu kultury je konec. Plzeň 12. prosince po jedenácti měsících oficiálně završí program Evropského hlavního města kultury 2015. Včetně příprav na nich západočeská metropole pracovala sedm let. Řada akcí a aktivit ale v rámci dlouhodobé udržitelnosti, která byla jedním z důležitých kritérií, pokračuje. Detailní zhodnocení projektu proběhne v první polovině roku 2016.

Plzeňské DEPO2015
Zdroj: Plzeň 2015 Autor: Karel Funda

Provoz nezastaví kreativní zóna DEPO2015, kde se skrývají výstavní prostory, dílny nebo sdílené kanceláře. Nezhasne ani Festival světla, pokračují také Evropský den sousedů, Týdny západočeského baroka, Bavorské kulturní dny, DEPO Street Food Market, projekt dobrovolnického Klubu strážných andělů či projekt Skryté město se sousedskými procházkami a mobilní aplikací pro návštěvníky města. Pokračovat budou lektorské programy a vzdělávací programy pro začínající podnikatele, umělecké rezidence či literární večery v Loosových interiérech.

Obří kovové sochy Čestmíra Sušky zůstanou na nádvoří DEPA až do konce roku 2016. Na místě vyroste interaktivní výstava Na film, přičemž výstavní sezonu příští rok uzavře Plast a jeho svět. Do konce projektu v prosinci čeká návštěvníky vyprodané vystoupení předního českého souboru nového cirkusu Cirk La Putyka, literární večer se zakončením projektu Meeting Literature, výstava moderního rakouského designu či předpremiéra divadelního představení souboru Farma v jeskyni.

Loučení ve velkém stylu? Pořadatelé hlásí spíš menší akce

Od 7. do 12. prosince pak proběhne symbolické rozloučení s titulem evropské kulturní metropole. Půjde například o Poctu Franku Sinatrovi v Měšťanské besedě, oslavy 145. narozenin Adolfa Loose v jeho interiérech nebo operní gala s Plzeňskou filharmonií a pěvcem Adamem Plachetkou. Týden vyvrcholí v DEPO2015 snowboardovou show, která do Plzně přivede největší evropské hvězdy snowboardingu.

Na celkové hodnocení si ale město počká do poloviny příštího roku. Už teď je ale jasné, že projekt zvedl Plzni návštěvnost, zviditelnění či oživení kulturního potenciálu mnoha míst i zapojených organizací. „Podle předběžných výsledků po třetím čtvrtletí celková návštěvnost našich akcí významně přesáhne jeden milion návštěvníků, což se již nyní pozitivně odrazilo na tržbách plzeňských hotelů, restaurací a dalších poskytovatelů služeb,“ pronesl ředitel společnosti Plzeň 2015 Jiří Suchánek.