Chalupeckého cenu získala Barbora Kleinhamplová za jógu smíchu

Cenu Jindřicha Chalupeckého za rok 2015 získala Barbora Kleinhamplová. Z pěti výtvarníků mladších 35 let ji vybrala mezinárodní porota. Kleinhamplová (1984) je absolventkou Akademie výtvarných umění v Praze. Na finálové výstavě sleduje současné společenské mechanismy z perspektivy lidských emocí.

Barbora Kleinhamplová
Zdroj: ČTK/Šálek Václav

Vítěz Ceny Jindřicha Chalupeckého získává trofej z dílny designéra Maxima Velčovského a sto tisíc korun na uspořádání výstavy, vydání publikace anebo vznik nového díla. Může také vyrazit na šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku. Záznam slavnostního večera vysílala v pátek večer ČT art a je k vidění v iVysílání. Ceremoniál se odehrál v Besedním domě, sídle Filharmonie Brno, a provázeli jím herci HaDivadla.

Úzkosti a terapie

Barbora Kleinhamplová oslovila porotu instalací, která spojila digitalizované rotující vnitřnosti člověka a jógu smíchu. „Prezentuji vlastně virtuální tělo rozložené na LCD obrazovkách,“ upřesnila Kleinhamplová. „Následuje projekce terapie,“ doplnila druhou část prezentace, která vychází z lekce jógy smíchu. Její projekt sleduje současné společenské mechanismy z perspektivy lidských emocí.

Video Události v kultuře
video

Karina Kottová: Není to dostihové soutěžení

Karina Kottová: Není to dostihové soutěžení

Cena Jindřicha Chalupeckého 2015

„Hledala jsem způsob, jak mluvit o prekarizované společnosti a věcech, které k ní patří: úzkost, strachy, vyhrocené emoce, virtuální prostředí, ve kterém se pohybujeme skoro víc než v realitě. Přirozeně se objevilo téma těla, potažmo virtuálního těla, ve spojení s určitým afektem a terapií, která se taktéž stala součástí našeho světa,“ říká Kleinhamplová.

„Ve své tvorbě reflektuje skupinové chování a vyjadřuje psychologickou kritiku sociálního prostoru v kontrastu s prostorem tradičním,“ uvedla předsedkyně poroty Holly Blocková.

Od malby po čistý koncept

O prestižní ocenění určené výtvarníkům do 35 let se ucházela pětice umělců. Od září jsou jejich finálové práce vystavené v brněnském Pražákově paláci, expozice potrvá až do poloviny ledna. Pro závěrečný ceremoniál vybrali pořadatelé vedlejší Besední dům.

Finalisté se letos vyjadřují rozmanitými prostředky: od tradiční malby po čistě konceptuální postupy. Lukáš Karbus připravil cyklus snivých maleb inspirovaných krajinou kolem České Lípy. Vojtěch Fröhlich nabídl připojení k internetu a odkaz na facebookovou stránku. Vyzval tam návštěvníky, aby jej následovali do reálného světa a třeba s ním vyrazili na výlet.

„Na konci je sice jeden laureát, ale není to o vítězích a poražených, není to dostihové soutěžení, ale představení pětice významných mladých umělců.“

Karina Kottová

ředitelka Společnosti Jindřicha Chalupeckého

Pavlu Scerankovou inspirovalo k několika dílům reliktní záření, tedy první světlo vyzářené do vesmíru, které vědci dokážou zachytit i dnes. Pavel Sterec vystavil skutečné i fiktivní výsledky geologických sond včetně fosilizovaných „pozůstatků dneška“, které ztvárnil pomocí 3D tisku. Sceranková a Sterec byli nominovaní už podruhé.

Vítězem loňského ročníku se stal Roman Štětina, který se věnuje hlavně práci se zvukem, ve finále soutěže měl film sestavený ze záběrů televizního detektivního seriálu.

Cena Jindřicha Chalupeckého vznikla v roce 1990 z iniciativy spisovatele a politika Václava Havla, básníka a výtvarníka Jiřího Koláře a výtvarníka Theodora Pištěka. V Brně se v minulosti konalo již několik finále soutěže, ovšem letos poprvé poskytla zázemí Moravská galerie. Příští finálovou expozici bude znovu hostit Praha.