Jan Svoboda není fotograf, přesto jím je

Nejsem fotografem, říkal o sobě Jan Svoboda. Sám se považoval spíše za umělce s fotoaparátem. Moravská galerie v Brně ho profilovou výstavou vrací do tuzemských výstavních síní po dvaceti letech.

I když Jan Svoboda (1934–1990) tvořil už v době barevného filmu, zůstal věrný odstínům šedé. Velkoformátové fotografie lepil na dřevěné desky. „V kombinaci s poměrně minimalistickým motivem působily trochu jako modernistický obraz, což je v podstatě pro Svobodu typické v jeho názoru na fotografii ve světě umění,“ podotkl kurátor brněnské výstavy Jiří Pátek. 

Svbodovy názory a postupy ovlivnily další generace fotografů, jak dokazuje i padesát děl od osmnácti českých a polských autorů. „Tato část výstavy je jedinečná tím, že dokladuje obrazově. Nikdo zatím neukázal, jak prostředí, které okolo něj fungovalo, vypadalo,“ upozornil kurátor. 

Video Události v kultuře
video

Jan Svoboda v Moravské galerii

Vystavená díla pochází převážně ze sbírek Moravské galerie, která od roku 2006 vlastní největší soubor Svobodových fotografií, převzatý z autorovy pozůstalosti. Ta obsahovala i negativy, Svobodovy poznámky nebo civilní snímky.

I díky nim představuje výstava Nejsem fotograf do 21. února Jana Svobodu jako tvůrce, který se nezabýval jen problémy umění, ale i mnohem prozaičtějšími vtahy s lidmi a institucemi.