Vyleťalovi škrábou filmové plakáty Něžnými drápky

Malířské duo manželů Vyleťalových se proslavilo netradičními výtvarnými postupy jako třeba nezvyklým užitím koláže v kombinaci s americkou retuší nebo domalovávanými prvky. V Pražské Galerii teď kreslí filmové plakáty Něžnými drápky. Legendární filmové postery jsou k vidění až do 21. listopadu.

Video Události v kultuře
video

Vyleťalovi v Galerii Smečky

K vidění je třeba jedna z vůbec prvních filmových zakázek Olgy Vyleťalové. Šlo o francouzský snímek Něžná režiséra Roberta Bressona, který v roce 1970 hledal autora české plakátové verze. Našel ji právě v tuzemské umělkyni, jež za návrh získala ocenění na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes.

„Velmi se mi líbil. Hodně lidí ho doma mělo pověšeno. Např. i pan ministr Dostál mi kdysi říkal, že ho měl na koleji,“ vzpomíná grafička. Plakát si tehdy fanoušci rozebrali ještě dřív, než ho Vyleťalová vůbec stačila vidět v ulicích.

Vidět netřeba

Umělkyně většinou pracovala formou koláže, někdy ale celý výjev namalovala. Pro každý snímek musela vytvořit tři verze plakátu. S manželem však původní předlohu většinou ani neviděla. Dostali jen pokyny a nejdůležitější body. „Většinou vybírali ty autory tak, aby byli tématu a režisérům nějak blízcí, takže já měla hodně poetické věci a ženské otázky nebo romantické filmy. Proto tam mám hodně ženských hlav,“ vysvětluje malířka. Olga Vyleťalová se dnes věnuje volné tvorbě a pokračuje v malování svých snových obrazů.

Na trochu jiné filmové žánry byl zase oslovován výtvarník Josef Vyleťal. Ve svém portfoliu měl například kultovní tituly jako Bezstarostná jízda, Ptáci nebo Amarcord.  Surrealistický malíř, grafik, scénický výtvarník i příležitostný sochař se do veřejného prostoru zapsal také nástropními malbami kolonády v Mariánských lázních.