Praha - Sněmovní petiční výbor dnes požádal ministerstvo kultury, aby do konce května vyhodnotilo transformační kroky provedené při slučování Státní opery Praha s Národním divadlem. Členové výboru se jednomyslně shodli na tom, že pokládají za důvodnou petici, která žádá zachování operního a baletního souboru samostatné Státní opery. Ministerstvo by mělo podle usnesení výboru transformaci případně přehodnotit.
Poslanci žádají přehodnocení sloučení ND a SOP
Autoři petice při veřejném slyšení ve sněmovně zdůrazňovali, že ke zrušení samostatné Státní opery není umělecký ani ekonomický důvod. Pověřený ředitel opery Ondřej Černý podle Petra Pergela z petičního výboru loni podle posledních dostupných ekonomických údajů překročil náklady o více než deset milionů korun. Pokud by rozpočet dodržel, opera by podle Pergela skončila v plusu, a dokonce pokryla 13milionovou ztrátu z předloňska. „Sloučením se neušetří nic,“ soudí Pergel.
Šéf Národního divadla Černý však argumentoval tím, že plán nákladů „byl podstřelen“ a výsledek Státní opery pokládá za velký úspěch. Počet představení i tržby byly rekordní, zdůraznil. Černý podotkl, že sloučení je zatím majetkové a administrativní, transformace si vyžádá mnoho další práce.
„Protestní hlasy v obou institucích jsou stále poměrně silné. Otázka je, jestli to momentálně už není marný boj, protože paní ministryně naznačila, že všechny důvody pro sloučení jí přijdou logické, a nemyslím si, že by byla v situaci, kdy by mohla nějakým rychlejším způsobem situaci zvrátit. Je pravda, že celý problém sloučení proběhl velmi rychle a že to celé bylo značně nekoncepční. Na začátku procesu nestál totiž nejdůležitější cíl, což je dramaturgické oddělení obou scén, konkrétní specifikace, co se bude v jednotlivých scénách hrát. To je podle mého názoru největší chyba ministerstva kultury, že neměla vyhotovenou koncepci,“ zhodnotil současnou situaci vedoucí kulturní rubriky ČT24 Petr Fischer.
Pochyby o sloučení scén vyjádřili v diskusi všichni vystupující poslanci, například místopředsedkyně sněmovny Kateřina Klasnová (VV). Věří, že nová ministryně kultury Alena Hanáková (TOP 09 a Starostové) se seznámí se všemi dokumenty a argumenty a transformace nedopadne katastrofou.
Už loni petici projednával Senát. Propojení scén označil těsnou většinou za nevhodné, nekoncepční a nedůvodné.
Předchůdce Hanákové Jiří Besser ohlásil majetkové propojení scén k letošnímu lednu v polovině loňského roku. Transformace je plánována na tři roky, hlavní důvody jsou prý ekonomické. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů Národního divadla a Státní opery.