Recenze: Chvrches otevřeli oči. Jiskří v nich živelnost

Mějte oči na šťopkách! Skotská electropopová trojice Chvrches před týdnem vydala druhou studiovou desku Every Open Eye. Dětský sametový hlásek zpěvačky Lauren Mayberry na něm kontrastuje s kovovými diskotékovými zvuky osmdesátých let, a ačkoliv je těch syntezátorů někdy trochu moc, mohou si muzikanti gratulovat.

Když v roce 2013 vydali Chvrches debut The Bones of What You Believe, BBC je zařadila mezi pět nejnadějnějších objevů roku. Se svým synth popem se přesně strefili do období, kdy si tento styl hudební svět směle pumpoval přímo do žil. A druhá deska si jede ve vesměs stejné rovině. Proč ne, když to pořád hraje?

Jedenáct skladeb se opírá o dvě dekády starý diskotékový zvuk, který kapela přizpůsobila dnešní době a vdechla mu přeci jen modernější podobu. Třeba Keep You On My Side nebo Clearest Blue jsou totální tancovačka, u níž chybí jen disco koule a flitry. Chvrches se nebojí naplno použít syntezátory. Every Open Eye je napěchovaná kovovými zvuky; do uší zvoní o sebe narážející kladiva a mezi tím marastem se líbivě proplétá zvonivý hlásek frontmanky Lauren.

Trojice nemá vždy prvoplánově melodické refrény, což je jedině pozitivní, protože v jejich žánru k tomu není těžké sklouznout. Všechno do sebe zapadá a dává smysl. V několika skladbách se ale najdou chvíle, kdy je jejich sound až příliš umělý, což zapříčiní to, že se od sebe hůř rozlišují. Pak ale přijde taková pecka jako Empty Threat a všechny výtky jsou rázem zapomenuty.

Chvrches fanoušky nenechávají na pochybách, jakou cestou se ubírají, možná i proto zní nahrávka kompaktně. Album Every Open je proto jednoznačná volba pro všechny příznivce živelné elektroniky.

Chvrches: Every Open Eye - 7/10