Recenze: Psychothriller Dárek nechvátá, a přesto vás dostihne

Věřili, že skončili s minulostí, ale minulost ještě neskončila s nimi! Nový dům, nové město a nový začátek. A také starý příběh z minulosti, na který ti, jež nepoznamenal, již zapomněli. Stará křivda, za kterou bude muset někdo zaplatit. Do kin vstoupil vydařený debut Dárek talentovaného Australana Joela Edgertona 20. srpna vcelku nenápadně, takže byste ho mohli přehlédnout. A to by se nemělo stát. 

Dárek, 2015, Režie: Joel Edgerton

Zdroj: CinemaArt

Kdo může říci, že nikdy nikomu nezkřížil cestu, neprovedl nějakou tu lumpárnu, jejíž dosah si neuvědomil, nepoznamenal něčí život a nezpůsobil někomu bolest a zklamání? A kdo může vědět, co všechno se může stát, když se po více než dvaceti letech potká ten, co něco takového učinil, se svojí dávno zapomenutou obětí, jejíž staré ponížení znovu ožije a časem zhojené jizvy se znovu otevřou? No a právě tohle se začalo pomalu a nezadržitelně dít, když se Simon v novém působišti potkal se svým bývalým spolužákem Gordym.

Minulost nakonec dožene každého

Příběhů o tom, jak se všeho schopný úchyl rafinovaně vetře do rodiny a udělá tam pěknou paseku, je hafo. Edgetonův Dárek se od většiny z nich liší tím, že nevyvolává primitivní a prvoplánový děs, ale promyšleně, pomalu, rafinovaně, inteligentně a hlavně nezadržitelně odhaluje skutečné charaktery svých postav a tím vám dělá díru do hlavy. Pomalé tempo tu není nedopatření, ale výrazový prostředek.

Dějový půdorys příběhu si vystačí jen se třemi hlavními figurami, dramatické situace nejsou přebouchnutě explozivní, ale mistrně dávkované a s tím, jak se pravda prodírá na povrch, začíná růst naše očekávání a napětí.

Australský herec a scenárista Joel Edgerton (Velký Gatsby) má na svém kontě řadu filmových projektů a vzhledem k jeho kreativitě bylo jen otázkou času, kdy usedne do režijního křesla a natočí podle svého scénáře autorský debut, v němž si přihraje jednu z klíčových rolí. A tenhle čas právě nastal. Dárek je v plném smyslu slova jeho poctivě odpracovaný film (natočený jen za neuvěřitelných pět milionů dolarů), jeho velké, košaté a úctyhodné sólo, žánrově balancující mezi mysteriózním dramatem a psychothrillerem, nabízející zajímavě vyklenutý příběh s dusnou, nikoli snadno předpověditelnou a fatálně otevřenou, dusnou pointou.

Skvělou práci tu odvádí přesně vybraný, úsporný casting, v němž (kromě Edgertona) dominuje rodačka z Londýna Rebeca Hallová, s nadhledem ztvárňující postavu manželky, která sice miluje svého muže, ale nehodlá se smířit se stále sílícím pocitem, že neví, s kým vlastně žije. Životní part tu pak odehrál Jason Bateman, jehož sebevědomě životem kráčející Simon není úplně tím, za koho se vydává. Tihle tři si úplně vystačí, zbytek světa tvoří spíše kompars, pohybující se především v odtažitě studeném vizuálu domu s prosklenými stěnami, za nimiž se každou chvíli mohou objevit siluety nevítaných příchozích a v jehož dlouhých chodbách můžete potkat kohokoli.

Tenhle brilantně zabalený Dárek vás bude vtahovat pomalu, ale neúprosně a jak vás jednou zachytí, už vás nepustí. Tak se nebraňte, nechte se polapit, užijte si to a těšte se, s čím přijde Edgerton příště.