Národní divadlo „dorestaurovalo“. Lunety Alše i Ženíška už jsou v novém

Ve foyeru Národního divadla v Praze dokončili restaurátoři poslední etapu oprav nástěnných maleb, která probíhala od letošního ledna. V této části přišly na řadu lunety autorů Mikoláše Alše a Františka Ženíška. Předchozí opravy se uskutečnily v letech 2013 a 2014 a restaurátoské práce probíhaly za plného provozu divadla.

Celkový proces restaurování započal už v roce 2007, kdy proběhl nejprve podrobný průzkum. Poté následovalo dlouhé shánění potřebných financí. Nakonec celou práci zaštítila mecenáška prof. Dadja Altenburg-Kohl. Samotné opravy trvaly tři roky - celková cena restaurování maleb vystoupala na částku 1,5 milionů korun.  

Na lunetách pracovalo celkem šest restaurátorů pod vedením akademických malířů Jana Bergera a Tomáše Záhoře. Foyer Národního divadla nyní prošlo zhruba už sedmou „regenerací“ za svou historii. „Víme zhruba o sedmi, ale nemáme je doložené restaurátorskými záznamy,“ uvedla konzervátorka Národního divadla Petra Daňhelová. „Na některých místech docházelo k uvolnění maleb, pak samozřejmě různé trhliny a obrovské vrstvy nečistoty,“ vysvětlila důvody opravy. 

Ve třetí etapě restaurování se opravovaly lunety Mikoláše Alše s názvem Vlast, která zahrnuje obrazy Zřídla, Rudohoří, Severní průsmyky, Jizera a Boj se saní. Celý vykreslený příběh je o českém chlapci - rekovi - který putuje po české krajině a překonává spoustu překážek, včetně bojů s nadpřirozenými bytostmi. Díla jsou inspirována Zelenohorskými a Královédvorskými rukopisy. Spolu s tím byl opravován triptych Umění – část Vzkříšení od Františka Ženíška.  

Video Celkově vyšla rekonstrukce na 1,5 milionu korun
video

Celkově vyšla rekonstrukce na 1,5 milionu korun

Práce na dílech byly náročné. Malby třetí fáze sice zaujímají plochu jen sto metrů čtverečních, ale jsou umístěné až osm metrů vysoko. Jak proces oprav probíhal, mohli po celou dobu sledovat i samotní návštěvníci. Podle slov jednoho z hlavních restaurátorů Tomáše Záhoře lidi zajímala především technika. Samotný restaurátor musí ovládat nejen malbu, ale i třeba sochařství a zčásti i chemii. „Je to výzva a zážitek na celý život,“ řekl o práci Záhoř.