V taneční Lovecké sezoně se trefuje do černého

Milan Tomášik je slovenský choreograf, který už deset let žije a tvoří ve slovinské Lublani. V pondělí 18. května v pražském Studiu Alta uvedl svůj nejnovější projekt Lovecká sezona, v němž se rozhodl zkoumat „tajemství lovu a fyzické hranice výdrže“. V přibližně hodinovém díle si včetně něj zatančilo pět zahraničních interpretů, kteří působí po celé Evropě.

Na prázdné scéně se postupně objevují tři ženy a tři muži. Uprostřed lesů jako by lovci líčili na vyplašenou zvěř. A tomu odpovídá i taneční akce, která se na jevišti rozehrává - kontinuálně se v ní opakují scény, jež se svým principem lovu podobají. Lovci se tiše soustředí, vyčkávají a důmyslně obkličují svou kořist, se kterou se jen za malý okamžik v náznacích boje střetávají. Každá interakce je vedena impulsy, které vycházejí z přirozených instinktů, jež nám jsou dány do vínku.

Z výjevů, které jsou na první pohled abstraktní, se krystalizují malé dynamické příběhy. Vyvolávají zvědavost a vzbuzují v divácích celou řadu asociací. Doprovází je současná hudba filmového skladatele Vladimíra Godára, která je plná historizujících prvků, a chvílemi se tančí i na úplné ticho. A i když pohyby tanečníků opravdu velmi důvěrně připomínají různá zvířata, ať už divokého zajíce nebo třeba plachou laň, název Lovecká sezona se zdá být daleko spíš metaforou pro lidské individuality a mezilidské vztahy obecně. Na povrch se dostává násilí, hrubost a krutost ve své podstatě, stejně intenzivně se ale v představení akcentuje i laskavost, něžnost a jemnost, to vše bez rozdílu pohlaví. Dojde i na nadsázku, která do večera vnáší odlehčenější notu.

K působivému vyznění nepotřebuje tato inscenace žádné okázalé prostředky. Bohatě stačí nápadité, kontrastní struktury, pohybové pasáže, které po celou dobu neztrácejí na příjemném tempu, a úderná energie tanečníků, jež se v komorním prostoru snadno nese do hlediště.

Myslím si, že hrstka diváků, která si při přemiéře našla svou cestu do Studia Alta a zhlédla tento specifický projekt, rozhodně nelitovala. Znovu jej bude možnost vidět už 20. května, kdy zahájí druhý ročník mezinárodního festivalu současného tance, nového cirkusu a pohybového divadla MOVE fest Ostrava.