Nejkrásnější bývá šílená aneb Ženský dotek v Cannes

Za vším hledej ženu, platí aktuálně na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes. Slovní spojení „ženský dotek“ se skloňovalo od prvních uvedených filmů. Zásluhu na tom nemá ani tak Ingrid Bergmanová, která obhlíží letošní festival z hlavního festivalového plakátu, ani reminiscence na loňskou šéfku hlavní poroty Jane Campionovou, kdy se v Cannes přetřásalo málo ženského pohledu na všechno. Festival podruhé v historii zahajoval filmem ženské režisérky a první filmy v sobě nesou silný ženský prvek, třebaže jsou natáčeny režiséry muži.
Video Cannes patří ženám
video

Cannes patří ženám

Pro svůj 68. ročník, který je také prvním rokem pod vedením nového prezidenta Pierra Lescureho, festival zvolil slavnostní zahájení raději domácím filmem než americkým velkofilmem, jak tomu bylo v uplynulých letech. Pár měsíců po útocích na satirický časopis Charlie Hebdo chce Cannes zvýraznit svou zodpovědnost a ukazovat filmy, které reflektují současnou společnost. Proto to byla režisérka Emmanuelle Bercotová a sociální drama Hlavu vzhůru.

Jeden z prvních soutěžních filmů Pohádka pohádek (Tale of Tales) je ženstvím nabit, ač ho natočil italský režisér Matteo Garrone. Ve svém novém filmu zobrazil ženství ve třech hlavních podobách – žena úpěnlivě toužícící po dítěti, žena toužící se vdát a žena toužící být stále mladá. Garrone představuje charaktery velmi aktuální dodnes, ale zasazuje je do bizarních, pohádkových míst. Mícháním pohádkových archetypů vzniká fantazijní a unikátní svět. Ovšem není to pohádka pro děti. Je to drsný svět se svými naturalistickými obrazy, jako například když Salma Hayeková coby bezdětná královna požírá syrové sdrce příšery, aby otěhotněla.

Delegace k filmu Hlavu vzhůru: uprostřed režisérka Emmanuelle Bercotová a herečka Catherine Deneuveová
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Dave Bedrosian/Geisler-Fotopress

Příběh je založen na pohádkách italského autora Giambattisty Basileho ze 17. století, které obsahují prvotní verze později slavných pohádek O Popelce nebo O Šípkové Růžence. „Možná to byla ode mě nerozvážná, téměř masochistická volba pustit se do takového filmu. Ale já rád hledám nové možnosti a také mám ambici oslovit širší publikum,“ říká režisér Garrone, který dosud v Cannes bodoval s politickými či sociálními dramaty Gomorra nebo Reality. V jeho filmu excelují vedle Salmy Hayekové i francouzský herec Vincent Cassel nebo americká hvězda John C. Reilly.

Hvězdé obsazení a angličtinu má i další soutěžní snímek Humr (Lobster). Natočil ho řecký režisér Yorgos Lanthimos, který ho vidí jako komediální drama a love story, přesněji jako bláznivou paralelu ke světu, kde platí jiná pravidla. Ve filmu se objeví Colin Farrell, Rachel Weiszová či Léa Seydouxová. Oč jde v jeho příběhu? Odehrává se v hotelu, kde single lidé mají 45 dnů na to, aby našli partnera. Postavy mluví jakoby z cesty, děj se přesouvá do lesa, kdo nepřistoupí na svět hrdinů, ztrácí se a vidí nesmyslné postavy s nelogickými dialogy v absurdním prostředí. Film má být sociální satirou s přeháněním všeho, co režisér sleduje v reálném denním životě.

A ač by se to zdálo neuvěřitelné, fesministický dotek se skloňoval i u akční australsko-americké novinky Šílený Max: Zběsilá cesta. Film od své čtvrteční premiéry trhá rekordy co do počtu recenzí (na webu ČT24 si ji budete moci přečíst zítra) i co do hodnocení. Je zařazen do hlavního programu, ale stojí mimo soutěž. Tento apokalyptický příběh z budoucnosti o zemi, kde se voda stává vzácnou tekutinou, považuje jeho režisér George Miller za film proti fanatismu. Snímek je fascinující i tím, že v době počítačových animací filmaři točili všechno v reálu, tudíž obsahuje skutečné obrovské davové scény se širokým komparsem. Scény jsou výsledkem orchestrace obrazu, zvuku i barev.

Charlize Theronová (vpravo) ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta
Zdroj: Warner Bros.

Točilo se v poušti v Namibii, kterou se řítí šílená vozidla. Režisér v jednom z canneských rozhovorů podotkl, že jízdy futuristických vozů oranžovou pouští byly inspirovány videem Islámského státu. A zmíněný ženský dotek je v tomto snímku velmi patrný: poprvé byla k šílenému Maxovi přidána ženská hrdinka, jednoruká Furiosa, kterou ztvárnila Charlize Theronová. Jejím úkolem ve filmu je zachránit hezké ženy z područí tyranů, sama herečka si prý připadala, jako když zachraňuje svět. Podle spekulací v Cannes její postava zvyšuje šanci na Oscara. Pro Cannes je důležité to, že film posouvá hranice svého žánru. Budou to znalci akčních snímků, kteří zhodnotí jak.