Toufarově mučení na Manhattanu se Američané zdráhají uvěřit

Opera Národního divadla připomínající život kněze Josefa Toufara si ozkoušela operní prkna v New Yorku. Český soubor tam odehrál hru o muži, kterého v padesátých letech umučili komunisté kvůli údajnému zinscenování „číhošťského zázraku“. V Českém centru se zároveň promítal záznam opery o Miladě Horákové. V obou dílech hraje a zpívá Soňa Červená.

Toufar na Manhattanu (zdroj: ČT24)

Přesně dva roky po komunistickém převratu zemřel Josef Toufar ve státním sanatoriu na následky několikatýdenního mučení. Záminkou k jeho trýznění byla zvěst o zázraku v Číhošti, kdy se prý při mši opakovaně pohnul křížek za farářovými zády. StB tento dodnes nevysvětlený jev využila jako záminku k perzekuci katolické církve a Toufar byl nařčen z podvodu, později z pedofilie, a dokonce i homosexuality. 

Televizní pořad o inscenaci Toufar můžete zhlédnout zde.

Divadelní kus se drží i tehdejších dobových textů, pomocí nichž byl kněz obviněn. Inscenace totiž těží mimo jiné z fingovaného dokumentu StB Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení, při jehož vzniku měl Toufar být. V průběhu natáčení však zemřel, tudíž ho nahradil figurant.

Představení mělo Američanům připomenout, že ačkoliv skončila před sedmdesáti lety válka, Československo záhy pocítilo chlad té studené. „Potom za námi přišlo několik Američanů, líbilo se jim to, ale vůbec nemohli věřit, že se příběh skutečně odehrál,“ popsala pěvkyně Soňa Červená reakci publika. 

České centrum v New Yorku nabídlo také záznam opery, kterou Američanům přibližuje o něco srozumitelnější příběh dobra a zla prostřednictvím popravy Milady Horákové. „Je velmi dobře ukázáno, jaký charakter moje máma měla a jak krutý byl režim,“ vyjádřila se Horákové dcera, která během projekce seděla v publiku. 

Komorní opera Aleše Březiny se hraje na Manhattanu a uzavírá tak dvouměsíční cyklus, který v USA přibližoval československé dějiny 20. století. Následující pražská představení opery jsou naplánovaná na 18. a 19. listopadu 2015 na Nové scéně.