Bubeníček dotluče. Praha chce dále omezit busking

Praha - Umělci, kteří vystupují po ulicích, takzvaní buskeři, se v Praze mohou dočkat dalších omezení. Rada hlavního města v úterý schválila záměr novely pravidel pro pouliční umělce. Ti mají mít zakázáno používat neomezeně například zesilovače a zákázáno má být rovněž využívání zvířat při produkci. Novela vyhlášky by měla platit od 1. července, její znění ale ještě není definitivní.

Pouliční produkce je v ulicích Prahy povolená zhruba tři roky. K první změně ve vyhlášce sáhlo město již v roce 2013, kdy vznikl seznam míst, kde je busking zcela zakázán nebo částečně omezen. Nedávno vznikl návrh na úpravy, které by veřejné hraní dále omezily. Návrh prý bere v potaz připomínky obyvatel, kteří si stěžovali na hluk.

Vystupující zřejmě budou mít od července zakázáno při produkci využívat zvířata. Zkrácena má být také doba, kdy je možné busking provozovat. Zatímco nyní je to od 10:00 do 21:30, nově to zřejmě bude od 9:00 do 21:00. Vystupující nesmí zabírat více než dva metry čtvereční na osobu.

Novela také omezuje využívání zesilovačů: „Akustické produkce lze provozovat s použitím přídavných zesilovacích zařízení pouze, je-li to nezbytné pro slyšitelnost produkce v daném místě.“ Aby novela začala platit, musí ji projednat jak radní, tak zastupitelé hlavního města.

Zpěv či hru na hudební nástroj zakazuje vyhláška (celé znění zde) například v Celetné ulici, na Hradčanském náměstí, v Husově, Jilské nebo Karlově ulici. Návrh novely tento seznam ještě rozšiřuje - přibyla Mostecká ulice na Malé Straně. Takzvané tiché umělecké činnosti, jako jsou třeba pantomima nebo živé sochy, jsou na těchto místech povoleny. Zákaz dále platí třeba u kostelů nebo u škol v době výuky.

Liberec buskery vítá

V Česku i ve světě se setkáváme s tím, že pro buskery v rámci jednoho státu platí odlišná pravidla v různých městech. Například Liberec v dubnu podmínky pro pouliční vystupování zjednodušil. Cílem je oživit centrum města. „Je to příspěvek k podpoře živé kultury a k oživení především horního centra města. To je totiž už několik let prakticky mrtvé,“ uvedl náměstek pro kulturu Ivan Langr (Změna pro Liberec).

Nově už hudebníci v Liberci nemusí získat povolení a zaplatit správní poplatek. I zde ovšem platí omezení: Buskeři nesmí používat megafony, zesilovací zvukové aparatury nebo bicí soupravy. Omezená bude i doba produkce.

Nahý kovboj
Zdroj: Khayat Nicolas/ČTK/ABACA

Různá pravidla platí též v různých světových městech. Například v Londýně se omezení liší podle jednotlivých čtvrtí, většina buskerů zároveň musí žádat povolení. Jako v jiných městech je busking rozšířený třeba ve stanicích metra. V New Yorku se dokonce pouliční umělci rozlišují podle toho, zda vystupují na ulici, nebo v metru. Nejznámějším buskerem New Yorku (a patrně i světa) je dozajista Nahý kovboj.

Busking bývá často vnímán jako žebrání, nicméně server Busking.cz upozorňuje, že mnoho světoznámých umělců začínalo na ulici, mimo jiné Edith Piaf, Bob Dylan, Joan Baez, Eric Clapton, Janis Joplin nebo Louis Armstrong. Z českých muzikantů je tím, že začínala v pražských ulicích, známá například písničkářka Radůza, na ulici v šedesátých letech hráli také Jaroslav Hutka, Petr Kalandra nebo Vladimír Merta.

Buskingu se věnuje také bývalý redaktor portálu ČT24 Jan Vítů. Jeho reportáže z cest po Evropě čtěte zde: