S tváří anděla - rozplizlé psychodrama, které samo žádnou tvář nemá

Stalo se ve středoitalské Perugii, v noci z prvního na druhý listopad roku 2007. Na konci odvázaného mejdanu, namixovaného alkoholem, drogami a sexuálním násilím, bylo nalezeno pobodané mrtvé tělo jedenadvacetileté britské studentky Meredith Kercherové. Z vraždy byla obviněna její spolubydlící, americká studentka Amanda Knoxová a její přítel Raffaele Sollecito. Tohle je výchozí dramatická situace filmového příběhu, jehož zásadním problémem je, že režisér Michael Winterbottom a scenárista Paul Viragh nevědí, o čem chtějí vlastně vyprávět.

Tahle tragická kauza, která ukazuje odvrácenou tvář studentské mobility zvané Erasmus, je hodně kontrastní k erasmácky náborovým a rozmarně romantickým opusům Cédrica Klapische (Erasmus a spol., Erasmus 2). Následný kontroverzní soudní proces byl plný přehmatů, zvratů a masivní medializace. Bulvár makal na plné obrátky a olepil Amandu přívlastky jako americká svůdkyně, ďábel s andělskou tváří, sexuální šampionka nebo sfinga z Perugie. A obviněná, v první instanci odsouzená a posléze znovu zproštěná obžaloby Amanda Knoxová k tomu nehodlala mlčet, prokázala smysl pro byznys, aktivní strategii a marketing a napsala o svém případu knihu Čekám, až mě vyslechnou (Waiting to be Heard), za kterou jí na konto údajně přilétly čtyři miliony dolarů. Ke knížce se rozhoupal i její (údajný) spoluviník Raffaele a také několik žurnalistů, kteří u toho byli od začátku.

Byla mezi nimi i novinářka Simone Fordová (ve filmu sexy čtyřicítka Kate Beckinsaleová), jejíž knížku si přečetl nadějný režisér Thomas Lang (i ve slipech spíše asexuální a permanentně autorsky zachmuřený Daniel Brühl), který nechtěl zůstat pozadu. A tak se rozhodl natočit na tohle téma celovečerák, a vydal se proto do Sieny, kam Winterbottom rafinovaně přenesl děj (a také přejmenoval původní autentické postavy na Jessicu a Elizabeth), aby se seznámil s prostředím, poznal lidi a nasál atmosféru právě probíhajícího soudního procesu. Aby to nevypadalo, že je stejně upatlaný šťoural, který se, tak jako bulvární pisálci, přiživuje na tématu (což ostatně původně chtěl), začne se aktivně vyhraňovat, čímž se definitivně stane arogantně prudící, nesympatickou figurou, která svoji rozervanost léčí sjížděním lajn, z čehož posléze vyplyne jeho toporně ušlechtilé a proklamativní rozhodnutí netočit už film o násilí, ale o lásce. Takže zřejmě nebude točit nic…

Vyprázdněný, zmatený a snadno zapomenutelný

Takový je bohužel poslední snímek režiséra nestandardních opusů Michaela Winterbottoma (In This World), za který asi dalšího Zlatého medvěda nedostane. Jeho film má hypertrofické ambice, které nedokáže naplnit, a evidentní snaha po jinakosti, tj. osobitě originálním uchopení tématu, pak vede k tomu, že mu totálně protéká mezi prsty (včetně těch na nohou).

Zločin a následný komplikovaný a kontroverzní soudní proces tu tvoří jen kulisu pro Thomasovo zmatené hledání správného úhlu pohledu, při kterém se střídavě chová jako pomatený nebo agresivní debil, jemuž posléze pomáhá prohlédnout nevinná a mladičká studentka a barmanka Melanie (britská modelka Cara Delevingneová, která se ani nesnaží moc hrát, což je dobře, protože jí to moc nejde). A právě ta, za paralelní podpory básníka Danta Alighieriho, otevře zaťatému opruzu Danielu Brühlovi, který celý svůj part odehrál v jediné, pozérské poloze, jeho mainstreamem zaslepené oči. A divné dílo o ničem je dokonáno.

S tváří anděla / Daniel Brühl, Cara Delevingneová
Zdroj: CinemArt

Tenhle film se odehrává ve znamení zmateného scénáře i režiséra, který se nedokáže rozhodnout, zda točí svoji reflexi šokujícího zločinu, nejednoznačné soudní drama, film o (nerealizovaném) filmu, Thomasovu krizi prakticky všech jeho vztahů či kritickou esej o manipulativní moci médií. Tenhle maglajz je zarámován neoslovujícími hereckými výkony, z nichž pozitivně vybočuje jen přirozená a i na pohled příjemná Kate Beckinsaleová a zajímavá, byť zásluhou scénáře (jako mnohé jiné) nedotažená figura tajemného Edoarda v podání Valeria Mastandrea.

S tváří anděla je prostě film „zero“, který nenabízí o mnoho víc, než to, že je barevný a zvukový, ale k tomu zmatečný, neukotvený a zbytečný. Blbý, chtělo by se říci lakonicky a rychle na něj zapomenout, což by nemělo dělat zas až tak velký problém.

THE FACE OF AN ANGEL / S TVÁŘÍ ANDĚLA. Velká Británie/Itálie/Španělsko 2014. Režie: Michael Winterbottom. Scénář: Paul Viragh. Kamera: Hubert Taczanowski. Hudba: Harry Escott. Hrají: Daniel Brühl (Thomas Lang), Kate Beckinsaleová (Simone Fordová), Valerio Mastandrea (Edoardo), Cara Delevingneová (Melanie), Genevieve Gauntová (Jessica), Sai Bennettová (Elizabeth). V kinech od 23. dubna 2015.