Ruská identita na Bazaaru: spíš chaos než pořádek

V pražském Divadle Ponec byl ve středu večer slavnostně zahájen mezinárodní festival současného tanečního a pohybového divadla Bazaar. První festivalový večer byl věnován performanci s názvem Old Chaos New Order dvou ruských tanečníků a choreografů - Olega Soulimenka a Andreje Andrianova.

Dvojice oslovila pět dalších umělců, aby pro ně vymysleli krátké scény nebo režijní instrukce, z nichž by bylo možné vytvořit představení. Jejich fantazii přitom nekladli absolutně žádné meze. Nad návrhy, impulsy a podněty se pak zamysleli a inscenaci sestavili ze zcela různorodých a na pohled ne úplně uspořádaných fragmentů nebo – chcete-li – pěti epizod.

Co z toho vzniklo? Postmoderní, do značné míry absurdní divadelní kus, který propojuje mluvené slovo, různé pohybové prostředky i tanec, byť toho je ve večeru jako šafránu. Sledujeme tedy pelmel scén, které jsou za sebou řazeny jakoby bez ladu a skladu. Hned v té první je hodně textu - než se umělci poprvé objeví na jevišti, vedou spolu v divadelní šatně dialog, v němž zdůrazňují svůj ruský původ, jazykovou bariéru a to, že v angličtině nedokážou vyjádřit sami sebe tak, jak by chtěli.

Pak přicházejí na jeviště a začíná zvláštní pohybová pasáž, jíž dominují expresivní, fluidní pohyby paží. Následují alternativy toho, co všechno by mohli dělat a kým vším by mohli v rámci inscenace být, přičemž odkazují na současné reálie země, z níž pocházejí. A souběžně plní jeviště kostkami ledu, které se na podlahu sypou z velkého igelitového pytle. Další scéna se pak redukuje pouze na jeden předmět, malou červenou plošinu s dlouhými tyčemi po okrajích. S touhle rekvizitou pak dvojice opatrně pohybuje… až světla zhasnou.

Je těžké popsat ten zvláštní experiment, pro diváka je každopádně eklektický večer jen těžko stravitelný oříšek. Volné tempo, které dvojice nasadila, po chvíli jaksi nedostačuje pro udržení stoprocentní pozornosti. Některé významy jsou až k nepochopení roztříštěné, skoro jako by umělci zabředli do svého vlastního záměru a utonuli v něm. A možná ani tohle koneckonců nevadí. Ostatně výstupem neměla být ucelená divadelní inscenace jako taková, nýbrž šlo spíš o to vyčlenit prostor otevřený myšlenkám, úvahám a vzájemné výměně nápadů.

Evropští tanečníci jdou s kůží na Bazaar

První ročník festivalu Bazaar je vyvrcholením dvouletého projektu Identity.Move!, který je mezinárodní platformou pro podporu teoretického a uměleckého výzkumu identity v současném performativním umění. Hned čtyřiadvacet nezávislých umělců ze čtrnácti zemí střední, východní a jižní Evropy dostalo příležitost zpracovat své vize. Výsledky své práce představí v sobotu 21. března na Sobotním Bazaaru.

Taneční Bazaar prodává identitu (zdroj: ČT24)
Vydáno pod