Americký sniper nejlépe trefuje živé terče a patriotického diváka

"Ahoj lásko. Neumřel jsem. Tady jsem!" Čtyři zastavení na irácké misi. Prvního zastřeleného si představoval jinak. Sto šedesát potvrzených mrtvých nepřátel. Dvě stě padesát nepotvrzených zásahů. Tak vzniká legenda. Tak se rodí hrdina!

Jsou jako vlci samotáři, kteří v dokonalém úkrytu, s prstem na jemně nastavené spoušti, trpělivě číhají na svoji kořist. Smrtelně nebezpeční, osmělí lovci, střežící bezpečnost svých spolubojovníků nebo chladnokrevně čekajících, až se jim v zaměřovacím kříži objeví prioritní terč. Sami uprostřed války. Sami se svými mrtvými a nočními můrami. Sami s těmi, které už nedokázali zachránit. Nejlepší odstřelovač elitních jednotek SEAL, houževnatý Texasan Chris Kyle, by o tom mohl vyprávět. A taky že vypráví…

Akční filmy o odstřelovačích tvoří tematický subžánr, jsou oblíbené a není jich málo. Jen si vzpomeňte třeba na Šakala (kdy byl v zaměřovači Edwarda Foxe prezident Charles de Gaulle), Mariňáka (ve kterém posílá Sam Mendez Jackea Gyllenhaala do arabské pouště s odstřelovačskou puškou) nebo elitního Odstřelovače Marka Wahlberga (parádně vytočeného, protože obviněného z útoku na amerického prezidenta). Své si odstřílel Vasilij Zajcev a major König v Nepříteli před branami, nemluvě o tom, jak krutě si odstřelovač pohrával s Colinem Farrellem v Telefonní budce na 53. ulici v západním Manhattannu. A teď k nim přibyl další.

Bůh, vlast a rodina

Jednoduchý půdorys hodnot pro jednoduchého chlapa, který vlastně dělá jen to, co pokládá za správné. Do práce chodí s nejvěrnější kámošku odstřelovačskou pušku 338 Lapua a v kříži hledá živý terč, který dokáží sejmout i na vzdálenost téměř dvou kilometrů. Chris Kyle, který první flintu dostal od táty již v osmi letech, se propracoval do téhle elity SEAL, brzo se stal nejlepším a vysloužil si u kámošů přezdívku Legenda, zatímco v kruzích, které kosil, mu říkali Ďábel z Ramadi a vypsali na něj odměnu dvacet tisíc dolarů.

Fakt, že neměl zdaleka pět set zářezů jako finský rekordman Simo Häyhä, nebyl tak slavný jako Vasilij Zajcev a v počtu zásahů mu to nandala i nejlepší ženská odstřelovačka, Ruska Ludmila Pavličenková, nemění nic na tom, že s přehledem vede americkou odstřelovačskou první ligu. Propracoval se k tomu na čtyřech iráckých misích, za něž dostal dvě stříbrné a pět bronzových hvězd. Přežil je díky dodržování základního pravidla „trefit a nebýt odhalen“ a šťastně odolné povaze, která se v tom moc nehnípe („Když dostanete prvního, jdou ty ostatní už snadno“).

Toto je jeho příběh s nečekanou pointou, příběh muže, který dělal, co musel. A dělal to profesionálně a s čistou hlavou, neboť byl přesvědčen, že kdyby se setkal se svým stvořitelem, dokázal by před ním obhájit každou ránu, kterou vystřelil.

Byl to vlastně šťastný chlapík, tenhle Chris Kyle, který si dal čtyřikrát dostaveníčko se zubatou. Možná se jednou nevrátí a možná, že když se vrátí, nebudou ti, které miluje, tam, kde je zanechal. A přesto do toho znovu a znovu půjde, jako válečník, který ví, co je jeho povinnost a proč, za koho a za co bojuje. Zdá se vám, že je to až příliš patetické, vlastenecké a heroické? To si pište, že je – a taky přesně takové, jaké to má Clint Eastwood rád.

Dýka a kvér dá životu směr

S přímým tahem na bránu, maximálním soustředěním na hřmotného, titulního hrdinu a evidentní snahou o jeho adoraci natočil čtyřiaosmdesátník Clint Eastwood portrét národního hrdiny. Návštěvnost zlomila všechny rekordy, překonala legendárního Vojína Ryana a za půldruhého měsíce bylo vyděláno kolem čtvrt miliardy dolarů. Jede se tu na férovku, jde se přímočaře na věc a svoji velkou šanci za pačesy nekompromisně drží opravdu velmi dobrý Bradley Cooper, jemuž tato role (do níž musel údajně přibrat dvacet kilo) sedla, a on si na ni počkal a pořádně se do ní opřel.

Americký sniper / Bradley Cooper
Zdroj: Warner Bros.

Jeho Chris Kyle je přesvědčivý typ jednoduše a bez zbytečných ornamentů naskicovaného bojovníka, který si nekomplikuje život planými, existenciálními úvahami, co by se stalo, kdyby se některé věci nestaly. Je to modelový zabiják-ochránce, na něhož je spolehnutí, jak dokazuje hned úvodní sekvence. Bradley Cooper je tu věrohodný i znepokojující, a také rozdělující publikum na ty, kteří mu aplaudují jako hrdinovi, a ty, kteří nechtějí stavět pomníky nekompromisním zabijákům. Ostatní figury, včetně záporáků v čele s Řezníkem a jeho vrtačkou, jen přešlapují v jeho robustním stínu a snaživě čekají, aby mu mohli přihrávat.

Eastwoodova režie je přesná, lehce kopírující opusy typu Smrt čeká všude, líčící válčení jako drsnou a tvrdou práci, kterou je třeba někdy udělat. Na rozdíl od opusu Kathryn Bigelowové (zřejmě proto, že je více propagandistickou náborovkou nežli dramatem) američtí akademici ve finále přibrzdili a ze šesti nominací přihráli Americkému sniperovi „pouze“ Oscara za zvukové efekty. Jak se tu říká, lidé se dělí na ovce, které se neumí bránit, agresivní lovce, kteří po nich jdou, a vzácnou sortu ovčáků, schopných pohlídat stádo, tak jak to činil Chris Kyle. Kdo má takovéhle „ušlechtilé“, chlapácké, válečné žánrovky rád, ten si to s ním užije.

AMERICAN SNIPER / AMERICKÝ SNIPER. USA 2014. Režie: Clint Eastwood. Scénář: Jason Dean Hall. Kamera: Tom Stern. Hudba: Joseph S. DeBeasi. Hrají: Bradley Cooper (Chris Kyle), Sienna Millerová (Taya Renae Kyleová), Jake McDorman (Ryan Job), Max Charles (Colton Kyle), Brian Hallisay (Gillespie). V kinech od 5. března 2015.