Bláhovec se zpovídá Goethovi z incestu. Spasí ho umění?

Dokumentarista Bohdan Bláhovec zpoza kamery vstupuje na jeviště. V titulní roli hry Marbot v pražském Studiu Hrdinů vytváří utopický koncept umělecké kritiky, jejímž základem je psychoanalýza.

Inscenace vznikla volně podle stejnojmenného románu Wolfganga Hildesheimera, Studio Hrdinů tak pokračuje v německé dramatice. V díle hlavní postava vede dialog s literárními a výtvarnými osobnostmi 19. století. Divadelní Marbot rozpráví pouze se stárnoucím Johanem Wolfgangem Goethem. Na vzdělaného spisovatele se obrací jako na autora Utrpení mladého Werthera, tragický osud hlavního hrdiny zasáhl a ovlivnil ve své době řadu mladých lidí. Prostřednictvím Goetha se seznamuje s evropskou kulturou a hledá východisko z milostného vztahu se svou matkou.

„Skrze umění hledá spásu. Inscenace si klade otázky, nakolik umění může člověka spasit, nakolik může ovlivnit společnost a jedince,“ podotkl Jan Horák, spolurežisér, spoluscenárista a dramaturg představení. Vytvářel jej s výtvarníkem Michalem Pěchoučkem, který se také podílel na minimalistické scéně s obřím rámem obrazu. 

„Je významovým prvkem, který rámuje všechny postavy a posunuje děj dopředu,“ upozornil Pěchouček. V titulní roli Marbota se představí Bohdan Bláhovec. Pro autora oceňovaného dokumentu Show! není Marbot hereckým debutem, hraje už i na jiné mimomainstreamové scéně - v pražském MeetFactory - ve hře pro změnu podle románového psychothrilleru Rjú Murakamiho. 

Video Marbot - premiéra Studia Hrdinů
video

Marbot - premiéra Studia Hrdinů

„Tvorba je vždycky jenom jedna. Proměňují se jen média. Vyzkoušet si divadelní médium a navíc v pozici ne toho, kdo by tu věc krotil, ale toho, kdo jí do jisté míry spíš slouží, pro mě byla zajímavá výzva,“ nepřipadá Bláhovcovi nijak zvláštní, že se z pozorovatele stal pozorovaným.

Ve Studiu Hrdinů se Marbot spolu s Jiřím Štréblem, Evou Hacurovou a Petrou Lustigovou poprvé objeví dnes. Do konce března jsou na programu ještě dvě reprízy.