Havířovské nádraží památkou nebude, rozhodl Herman

Havířov/Praha – Železniční nádraží v Havířově, učebnicový zástupce bruselského stylu v české architektuře, se kulturní památkou nestane. V rozkladovém řízení o tom rozhodl ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). O osud objektu se vede bitva tři roky, České dráhy spolu s radnicí původně chtěly nádraží kvůli výstavbě nového terminálu zbourat.

Ministerstvo kultury se návrhem na zapsání nádražní haly na seznam památek zabývalo opakovaně. Loni v říjnu rozhodlo, že stavba památkou nebude. Proti tomuto rozhodnutí demonstrovaly před budovou ministerstva desítky lidí; protest organizovalo sdružení Důl architektury, které se o zachování nádraží dlouhodobě zasazuje a bylo i autorem návrhu na prohlášení budovy od Josefa Hrejsemnou za památku.

Návrh podpořila Česká komora architektů, podle níž ministerstvo nebylo za 25 let schopné nastavit principy ochrany industriální a moderní architektury, a také Národní památkový ústav. Ten zároveň podal proti ministerskému verdiktu rozklad. Rozkladová komise ovšem doporučila Danielu Hermanovi rozhodnutí ministerského památkového odboru potvrdit. „Neznamená to, že musí být zbouráno, nemá ale status kulturní památky,“ uvádí nyní mluvčí ministerstva Simona Cigánková.

Demolice momentálně není ve hře

Havířovské nádraží původně mělo jít k zemi kvůli výstavbě nového dopravního terminálu. Stavba Českých drah a havířovské radnice si kladla za cíl spojit vlakovou, autobusovou a osobní dopravu a původně měla vyrůst loni. Náklady se odhadovaly na 200 milionů korun a oba partneři projektu mohli na dotacích získat kolem 118 milionů korun.

V prosinci se město Havířov rozhodlo ustoupit od smlouvy na poskytnutí evropské dotace určené na spolufinancování rekonstrukce přednádražního prostoru, který byl součástí projektu terminálu. Nádraží by se tedy zatím bourat nemělo, přestože památkové ochrany nebude požívat.