Basbarytonista Plachetka zaMETe s New Yorkem

Na prkna slavné MET, tedy newyorské Metropolitní opery, vstoupila první česká pěvecká noha v roce 1906. Sedm let po otevření tu ve Wagnerově Tannhäuserovi debutoval tenorista Karel Burian. Jako poslední zatím této METy dosáhl mladý basbarytonista Adam Plachetka. Dnes večer místního času se zde představí v opeře Don Giovanni.

Na Olymp operního světa vystoupá poprvé jen několik měsíců před svými třicátými narozeninami. Plachetka patří k nejuznávanějším českým pěvcům mladé generace, od září 2010 je stálým členem souboru Vídeňské státní opery. Když zde před dvěma lety zpíval José Carreras, vybral si ke spolupráci právě jeho.

Slyšet jej mohli také diváci Bavorské státní opery, Královské opery Covent Garden či v milánské La Scale. Nyní jej čeká vystoupení na prestižní pěvecké adrese - v Metropolitní opeře. „Je krásné, že se mi sem podařilo dostat, ale provoz je vlastně podobný jako všude jinde, takže to nevnímám nijak zvlášť dramaticky,“ poznamenal ke svému úspěchu Plachetka, který mimo jiné zpíval spolu se svou ženou, sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou, papeži Benediktu XVI. při jeho návštěvě v Česku.

Ve Vídeňské státní opeře exceluje zejména v titulní roli Dona Giovanniho. Ve stejné Mozartově opeře vystoupí také v MET, ovšem v roli Masetta. „Je to role, se kterou jsem začínal, a zároveň jsem už připraven se s ní rozloučit, takže New York by mělo být naše poslední setkání, pak budu přesedlávat na jiné role v této opeře,“ plánuje Plachetka.

V New Yorku se musel přizpůsobit jinému systému přípravy. Oproti českým zvyklostem provozují v Metropolitní takzvaný blokový systém představení. „Český model je pro nás zpěváky výhodnější, dá se přijet na jedno nebo dvě představení. Blokový vyžaduje několikatýdenní nebo několikaměsíční přítomnost na jednom místě, ale zase je lepší, pokud jde o soustředění na jedno představení,“ srovnal oba přístupy Plachetka.

Po dnešní premiéře jej v Metropolitní opeře čeká téměř třicet repríz Dona Giovanniho. Z českých pěvců zatím byla na slavné scéně nejúspěšnější „božská“ Ema Destinnová. V MET odehrála na 350 představení.

Vydáno pod