Karel Štědrý: Ve Kdyby tisíc klarinetů jsem významně mlčel

Praha - Před padesáti lety měl premiéru muzikál Kdyby tisíc klarinetů. Černobílý snímek režisérů Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka vidělo v kinech tehdejšího Československa přes čtyři miliony diváků. Na natáčení vzpomíná Karel Štědrý:
Video "Ve Kdyby tisíc klarinetů jsem významně mlčel"
video

"Ve Kdyby tisíc klarinetů jsem významně mlčel"

Herec Karel Štědrý dostal od režiséra Roháče postavu Kadrnožky, která ovšem ve filmu nemá jedinou repliku: „Prolistoval jsem scénář a koukám, Kadrnožka ani slovo ani písnička. Tak jsem přišel do divadla a povídám Janíkovi (Roháčovi): 'Prosím tě, co ten Kadrnožka mluví?' A on povídá: 'Víš co, Karle, Kadrožka nemluví, ten mlčí, ale významně.' Ale vždycky, když byla nějaká scéna, kde se mluvilo, byl jsem tam naaranžován v pozadí.“

Přesto na natáčení vzpomíná v dobrém. Především zdůrazňuje obrovskou euforii všech zúčastněných herců i zpěváků. Za účasti tehdejší herecké a muzikantské elity vznikl v režii Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka a na námět Jiřího Suchého a hudbu Jiřího Šlitra snímek, který je dodnes považován za kulturní klenot české pop-music.

Muzikál, který vypráví o groteskní proměně zbraní na hudební nástroje a následné bláznivé estrádě, převedl na filmové plátno hudební pásmo, kterým na konci padesátých let začala v Divadle Na zábradlí éra divadel malých forem. Z mnohých písní se staly hity: Babetta, Kapitáne, kam s tou lodí, Tak abyste to věděla, Motýl či Spím.

K hudebním vrcholům patří song pro Terezu v podaní Waldemara Matušky, jazzové ohlasy v písních Suchého a Šlitra, balady Hany Hegerové či duet Evy Pilarové s mladým Karlem Gottem o tom, že „je nebezpečné dotýkat se hvězd“. Více o filmu najdete zde.